Dagens industri utnämner Näringslivets mäktigaste kvinna 2020

Carina Åkerström, vd och koncernchef Handelsbanken har idag utnämnts till Näringslivets mäktigaste kvinna 2020 av Dagens industri. Priset delades ut på en gala på Grand Hotel i Stockholm nu ikväll. Motiveringen lyder som följer:

“Som första kvinna på vd-posten i storbankens 150-åriga historia ska hon vända den negativa trenden med kostnader som ökar snabbare än intäkterna. I verktygslådan har hon omkring 12 500 anställda, 770 bankkontor och mer än 3 000 miljarder kronor i balansomslutning.”

Dagens industri har idag publicerat en lista över de 125 mäktigaste kvinnorna i svenskt näringsliv. Följ länken för att läsa hela listan. Utöver priset till Näringslivet mäktigaste kvinna har vi också utnämnt vinnare i följande kategorier:

Toppchef: Allison Kirkby, vd, Telia

Motivering: “Hon återvänder till Sverige för det tyngsta jobbet i en bransch i stor förändring. Med miljontals kunder, nästan 7000 medarbetare och med staten som den största av nästan en halv miljon ägare ska hon få aktiekursen att äntligen börja stiga.”

Styrelseproffs: Ingrid Bonde, Styrelseproffs - ordförande för Alecta, Apoteket, Hoist finance och Klimatpolitiska rådet. Ledamot i Kollegiet för svensk bolagsstyrning, Loomis och Securitas. Nominerad som vice ordförande i Telia.

Motivering: “Svingar ordförandeklubban i Alecta, Apoteket, Hoist Finance och föreslås nu bli vice ordförande i Telia. Som ledamot i Loomis och Securitas och ordförande i Klimatpolitiska rådet ska hon ska leda  ”Sveriges kunnigaste experter inom det klimatpolitiska området.”

Lynx International Business Women presented by SACCNY - Carolina Dybeck Happe, finanschef General Electric

Motivering: I fjol lämnade hon danska jätten A.P. Møller-Mærsk och tog klivet över Atlanten. Som finansdirektör i problemtyngda General Electric har hon inte bara ett av USA:s tuffaste jobb utan är också mäktigaste svensk i det amerikanska näringslivet.

Ägare: Caroline Berg, ägare och styrelseordförande, Axel Johnson

Motivering: “Hon har allt mer tagit över som familjeöverhuvud och styr nu över svensk detaljhandels mäktigaste sfär.  I en tid när handeln står inför sin största förändring är hon ytterst ansvarig för den långsiktiga strategin för en koncern med en 150-årig historia.”

Entreprenör: Ulla Parkkinen, grundare och vd, ALM Education (Cordoba International School)

Motivering: “Med rötterna i finska Karelen har hon trotsat fördomar mot såväl invandrare som muslimer och skapat en koncern med alltifrån skolor till catering. En tydlig etisk kompass har gjort henne drivande i integrations- och utbildningsfrågor.”

Stjärnskott: Annica Bresky, vd och koncernchef, Stora Enso

Motivering: “Som den tyngsta direktören i europeiska skogsindustrin har hon makten att driva på omställningen från fossilåldern till en framtida biobaserad värld med den svenska och nordiska skogen som den värdefulla råvaran.”

För bilder på vinnarna, följ denna länk: NMK bilder 2020

Under den här veckan har Dagens industri dragit igång sin satsning Di Jämställt Näringsliv. Di vill bidra till ett blomstrande näringsliv genom att driva på och sätta ljuset på jämställdhetsarbetet i företagen. Genom kartläggningen av Näringslivets mäktigaste kvinnor och topplistan vill Dagens industri belysa jämställdhetsfrågan och lyfta fram framgångsrika kvinnor som  förebilder inom en rad områden.

Läs våra granskande reportage på www.di.se och mer om våra satsningar på konferenser och möten här.

För mer information ta kontakt med följande personer

Felicia Fazzi, Utvecklingsansvarig, Di Jämställt Näringsliv, Di-gruppen

Mail: felicia.fazzi@di.se