Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.
Mathias Dittrich DLF, Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel, Johan Rindevall, Matmissionen

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Två Matmissionen-butiker drivs sedan tidigare i Stockholmsområdet. Genom det nya samarbetet mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) görs tre ytterligare butiker möjliga. Butikernas syfte är att nå fler människor som lever i ekonomisk utsatthet och samtidigt reducera svinn av produkter och livsmedel. Svensk Dagligvaruhandel stöttar expansionen finansiellt och DLF stöttar genom att tillgängliggöra Matmissionen med ett order- och beställningssystem från Stockfiller – som ska göra det enklare för dagligvarubranschens företag att donera produkter som annars riskerat att bli svinn.

Dagligvaruhandeln arbetar sedan tidigare intensivt och fokuserat med att reducera matsvinnet på olika sätt, det är en viktig fråga för våra medlemmar. Donation är ett av flera sätt och med tre nya butiker förbättras dagligvaruhandelsaktörernas möjligheter att reducera svinnet ytterligare, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Samarbetet med Stockholms Stadsmission är i linje med DLF:s uppdrag att skapa förutsättningar för en hållbar dagligvaruindustri. Att reducera svinn är en högt prioriterad fråga för våra medlemmar och samarbetet skapar ytterligare avsättningsmöjligheter som bidrar till minskat svinn samtidigt som vi bidrar till att motverka matfattigdom, säger Jörgen Friman vd DLF.

Vi möter dagligen människor som är beroende av att kunna handla mat till ett lägre pris för att få sin ekonomi att gå runt. Genom ytterligare tre butiker motverkar vi matfattigdom och hjälper fler människor i utsatthet – samtidigt som vi tar hand om en radikalt större mängd livsmedel som annars riskerar att bli svinn och ger fler möjlighet att närma sig arbetsmarknaden, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen, Stockholms Stadsmission.

Miljömässig och social hållbarhet
Genom Matmissionen får människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att handla livsmedel till kraftigt rabatterade priser, en tredjedel av ordinarie butikspris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrin lager och online-handel. De tre nya butikerna kan rädda upp till 3 000 ton produkter per år som annars riskerat att bli svinn. Detta motsvarar ett klimatavtryck på 4 700 ton CO2.

Ytterligare 6 000 medlemmar förväntas få tillgång till Matmissionen – och 45 nya platser för arbetsträning samt upp till 21 nya arbetstillfällen skapas. Det motsvarar minst en fördubbling av verksamhetens kapacitet idag. Målsättningen är att den första butiken ska öppna innan årsskiftet och resterande två innan juli 2022.

Fakta Matmissionen

• I dagsläget finns två butiker – Hägersten och Jakobsberg.
  • Matmissionen har 6 253 medlemmar.
  • Varje butik uppskattas årligen kunna rädda upp till 1 000 ton livsmedel från att bli svinn.
  • 75 procent av butikspersonalen består av människor i arbetsträning och historiskt går fler än 40 procent av dessa vidare till arbete eller studier. Under 2020 var denna siffra 50 procent.

Maten som under 2020 levererades till 25 sociala verksamheter i Stockholmsområdet både inom Stockholms Stadsmission och till andra organisationer, resulterade i drygt 350 000 lagade måltider.

Fanny Siltberg

Pressekreterare Stockholms Stadsmission

Tel:08-684 230 40

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/

Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Matmissionen-konceptet kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Genom Stockholms Stadsmissions modell för arbetsintegration möjliggör butikerna även att fler närmar sig arbetsmarknaden. Personalstyrkan består till cirka 75 procent av personer i arbetsträning.Matmissionen-butiker drivs enligt icke-vinstdrivande principer, där ett eventuellt överskott finansierar ytterligare insatser för att bekämpa matfattigdom – exempelvis levereras till sociala verksamheter spritt över flera organisationer i Stockholmsområdet som förser utsatta målgrupper, såsom människor i hemlöshet, med livsmedel.

Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Om DLF
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. DLF:s uppdrag är att skapa förutsättningar för en effektiv, innovativ och hållbar dagligvaruindustri.