Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.
- I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, konstaterar Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsutvecklingen ger indikationer på att fler än tidigare också kommer att e-handla sin julmat, vilket dessutom kan minska besökstrycket på butikerna och därmed minska riskerna för trängsel.
- Att e-handla sin julmat är ett bra alternativ i coronatider. Dagligvaruaktörerna har ökat sin kapacitet i e-handeln men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, säger Karin Brynell slutligen.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 2,5 procent, vilket är en svagare utveckling än vad som setts tidigare under året. Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent.
Dagligvaruindex för december och helåret 2020 publiceras preliminärt 4 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Lästips: Trots att e-handeln med julmat bedöms bli stor i år, vet vi att veckan innan jul är en försäljningsintensiv period även i de fysiska butikerna. Svensk Dagligvaruhandel har just nu en kampanj riktat till konsumenter med konkreta råd om vad man ska tänka på för att undvika trängsel i matbutikerna. Läs mer här; https://www.svenskdagligvaruhandel.se/undvik-trangsel/
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum