Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.
- I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, konstaterar Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsutvecklingen ger indikationer på att fler än tidigare också kommer att e-handla sin julmat, vilket dessutom kan minska besökstrycket på butikerna och därmed minska riskerna för trängsel.
- Att e-handla sin julmat är ett bra alternativ i coronatider. Dagligvaruaktörerna har ökat sin kapacitet i e-handeln men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, säger Karin Brynell slutligen.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 2,5 procent, vilket är en svagare utveckling än vad som setts tidigare under året. Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent.
Dagligvaruindex för december och helåret 2020 publiceras preliminärt 4 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Lästips: Trots att e-handeln med julmat bedöms bli stor i år, vet vi att veckan innan jul är en försäljningsintensiv period även i de fysiska butikerna. Svensk Dagligvaruhandel har just nu en kampanj riktat till konsumenter med konkreta råd om vad man ska tänka på för att undvika trängsel i matbutikerna. Läs mer här; https://www.svenskdagligvaruhandel.se/undvik-trangsel/
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

