Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.

I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, konstaterar Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsutvecklingen ger indikationer på att fler än tidigare också kommer att e-handla sin julmat, vilket dessutom kan minska besökstrycket på butikerna och därmed minska riskerna för trängsel.

Att e-handla sin julmat är ett bra alternativ i coronatider. Dagligvaruaktörerna har ökat sin kapacitet i e-handeln men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, säger Karin Brynell slutligen.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 2,5 procent, vilket är en svagare utveckling än vad som setts tidigare under året. Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent.

Dagligvaruindex för december och helåret 2020 publiceras preliminärt 4 februari.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Lästips: Trots att e-handeln med julmat bedöms bli stor i år, vet vi att veckan innan jul är en försäljningsintensiv period även i de fysiska butikerna. Svensk Dagligvaruhandel har just nu en kampanj riktat till konsumenter med konkreta råd om vad man ska tänka på för att undvika trängsel i matbutikerna. Läs mer här;  https://www.svenskdagligvaruhandel.se/undvik-trangsel/ 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen26.10.2020 13:47:12 CETPressmeddelande

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum