Dagligvaruhandeln stadskärnans vinnare under pandemiåret 2020

Pandemiåret 2020 minskade omsättningen i de svenska stadskärnorna med 17 procent. Stadskärnorna i landets mindre städer klarade sig bäst med ett tapp på en procent, medan storstäderna hamnade på 22 procent. Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling. Detta visar årets Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Cityindex kartlägger och jämför den kommersiella utvecklingen i Sveriges 107 stadskärnor. 2020 var ett tufft år för alla branscher och den totala omsättningen av de kartlagda verksamheterna minskade med 17 procent jämfört med 2019. Dagligvaruhandeln hade en positiv utveckling, samtidigt som hemarbete och restriktioner gjorde att modevaror, restauranger och kommersiell service såg kraftigt minskad omsättning och hotell minskade sin omsättning med ungefär hälften.

- Ökad dagligvaruhandel har gjort att de mindre städerna klarat sig bättre, medan effekterna av hotell och restaurangbranschens omsättningstapp slår hårt mot de större städerna, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

Stadskärnans storlek har betydelse. Storstäderna stod för över 70 procent av tappet och en förklaring till detta är deras större utbud av hotell, restaurang och besöksnäring samt kontorsarbetsplatser.

Besöksflödesdata visar å andra sidan att storstädernas stadskärnor har haft snabbast återgång och deras omsättning väntas påverkas positivt genom att människor börjar vistas och konsumera mer i staden, inte minst inom kultur- och tjänstesektorn.

- Vi längtar alltid tillbaka till staden. Under pandemiåret följde vi myndigheternas rekommendationer att stanna hemma, men när restriktionerna nu har lättat har vi kommit tillbaka till staden. Det visar på stadskärnans viktiga roll som mötesplats, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef Fastighetsägarna Syd.

För att locka tillbaka människor till stadskärnorna blir det viktigare med ett attraktivt och varierat utbud. Fler inbjudande platser mellan husen stärker också de redan etablerade verksamheterna.

- Våra stadskärnor utvecklas i takt med växande behov och är i ständig förändring, det är en del av stadens dna. Ju mer inbjudande en stadsmiljö är desto längre vill vi stanna där. Vi ser att den upplevelsebaserade konsumtionen som exempelvis kultur kommer få en allt viktigare roll i stadskärnorna framöver. Att hitta det unika och identitetsskapande kommer vara en framgångsfaktor, säger Anna Wiking.

Om Cityindex

Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor.

Ladda ned bild
Omsättningsutveckling 2020 jämfört med 2019, uppdelat på de fyra stadskärnetyperna samt total.
Ladda ned bild

Omsättningen i Borås stadskärna följde pandemins vågor – men Knalleland höll emot28.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen i Borås stadskärna minskade med 18,4 procent under pandemiåret 2020, vilket är ett lite större tapp än i andra jämförbara städer. Knalleland behöll däremot större delen av sin omsättning och såg endast en marginell minskning på 0,2 procent. Hotellbranschen har haft det tuffast, medan försäljningen av dagligvaror har ökat såväl i stadskärnan som i Knalleland. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så klarade Limhamns centrum pandemiåret 202027.10.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 ökade den totala omsättningen i Limhamns centrum med 1,4 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror som ökade under 2020. En större utmaning var det för restaurangerna som tappade mest i omsättning. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Limhamns centrum bra i jämförelse med de 107 stadskärnor som finns med i undersökningen Cityindex 2021. Limhamns centrum mäts som en särskild del av Malmös Cityindexrapport. En rapport som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Växjös stadskärna tappade mindre än rikssnittet under 202026.10.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 minskade Växjö stadskärna sin totala omsättning med 15,6 procent. Det kan jämföras med landets 107 stadskärnor som i snitt minskade sin omsättning med 19 procent. Det största tappet stod hotellnäringen och modehandeln för. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Växjö något bättre än jämförbara stadskärnor i landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Ystads stadskärna klarade pandemin bättre än jämförbara städer26.10.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 minskade Ystads stadskärna sin totala omsättning med 5,1 procent. Det största tappet stod modehandeln och hotellnäringen för, medan försäljningen av dagligvaror ökade under 2020. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Ystad bättre än jämförbara stadskärnor i landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.