Dagspressens lönsamhet ökade trots coronakris
Året 2020 präglades av pandemin och slog hårt mot medborgare och samhälle, men även mediemarknaden. Men trots krisen med vikande annonsintäkter lyckades dagspressen ändå öka sin lönsamhet. Tack vare snabbt utbetalda stödåtgärder så räddades stora delar av tidningsbranschen ur krisen visar den nya rapporten Medieekonomi 2021. Rapporten är skriven av Tobias Lindberg, forskare på Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

Under pandemin ökade även intresset för att ta del av både nyheter och underhållning vilket bidrog till ökade användarintäkter för tidningsbranschen och då främst från de digitala utgåvorna.
- Journalistiken är en grundbult i vårt demokratiska samhälle och de utökade stöden blev verkligen stöttepelare för nyhetsmedierna. Jag är stolt över att vi lyckades betala ut stöden snabbt så att redan hårt pressade nyhetsmedier kunde fortsätta förmedla god nyhetsjournalistik under pandemin, säger Charlotte Ingvar-Nilsson generaldirektör för MPRT.
Trenden med vikande annonsintäkter för nyhetsmedierna fortsatte genom ytterligare överflyttningar av reklaminvesteringar till internet. En allt större andel av de digitala reklaminvesteringarna går till utomnordiska aktörer, den trenden har förstärkts ytterligare under året. Reklaminvesteringarna i medier sjönk med drygt 5 procent under 2020 och det var nyhetsmediernas som drabbades hårdast med ett intäktsbortfall på över 20 procent. För att kompensera nyhetsmedieföretagen för intäktsbortfallen nästan fördubblades press- och mediestödet under år 2020, till cirka 1,5 miljarder kronor. Under pandemin delades det ut flera olika typer av stöd för att kunna stötta fler kategorier av nyhetsmedier.
- Ett par av skälen till att dagspressens lönsamhet stärktes var att de statliga stöden ökade och att läsarintäkterna växte. Till det kommer att många tidningar tidigt under året drog ned på sina kostnader för att kunna möta ett förväntat intäktsfall, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och författare av rapporten.
Rapporten Medieekonomi finns att ladda ner på vår webbplats. Klicka länken i listan under texten.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling och tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seBilder
Länkar
Om
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Granskningsnämnden fäller Keno och Lotto i TV4 – programmen är reklam30.1.2023 12:04:11 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden bedömer att sändningarna i TV4 av Keno- och Lottodragningarna är reklam. Programmen strider därför mot bestämmelsen om annonssignatur.
MPRT släpper ny rapport om förändringar i mediepolitiken27.12.2022 13:49:50 CET | Pressmeddelande
Medieområdet är i konstant förändring. Nya tjänster skapas och driver på ett förändrat mediebeteende. Idag publicerar Myndigheten för press, radio och tv sin årliga rapport Mediepolitik 2022 som är en del av rapportserien Medieutveckling. Rapporten beskriver hur lagstiftningen förändras inom medieområdet för att anpassas till utvecklingen.
Studio Ett fälls för partiskhet gällande filmen Sabaya22.12.2022 11:29:19 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag om dokumentärfilmen Sabaya i Sveriges Radios Studio Ett. Nämnden konstaterar att filmens regissör inte fick möjlighet att bemöta kritik som riktades mot honom.
MPRT lämnar förslag på framtida villkor för kommersiell radio21.12.2022 13:29:14 CET | Pressmeddelande
Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) har idag - i två rapporter - redovisat sitt uppdrag till regeringen om villkoren för kommersiell radio på längre sikt. MPRT lämnar förslag på framtida villkor för kommersiell radio och har kartlagt och analyserat digitalradioutvecklingen i Europa och marknaden för digitalradio i Sverige.
MPRT följer upp tillgängligheten i play-tjänster20.12.2022 13:33:26 CET | Pressmeddelande
Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) har följt upp tillgängligheten till tv-sändningar och play-tjänster (beställ-tv). Årets uppföljning visar att alla play-tjänster har uppfyllt kraven.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum