Dåligt väder hemma gör svenskarnas solsemester ännu bättre

Många svenskar är smått missunnsamma visar en internationell undersökning. Nära fyra av tio svenskar hoppas på dåligt väder hemma när de reser iväg på solsemester. För att möta behovet genomförde Ving en kampanj med en vädermaskin där turister på en strand på Phuket kunde uppleva vädret hemma i realtid, det kunde vara regn, snö eller vind så att de kunde få ut det bästa av sin semester.

Tänk dig att du ska åka iväg på en solig semester. Ditt resmål kan vara natursköna Mallorca eller tropiska Thailand. Vädret på ditt resmål är perfekt och du har längtat efter det i flera månader, men plötsligt tar något udden av din glädje – den lokala väderprognosen lovar nu soligt och varmt väder. Och du lämnar landet! Detta kan allvarligt påverka upplevelsen av din egen semester.

En ny internationell undersökning genomförd i de fem länderna Danmark, Finland, Sverige, Norge och Tyskland visar att dåligt väder hemma är en viktig faktor för att man som semesterfirare ska tycka att semestern känns riktigt bra. Det svarar fyra av tio i undersökningen, för svenskar är det ungefär lika många, 39 procent.

Slutsats: Många semesterfirare gläds över det dåliga vädret hemma.

Har du någonsin kommit på dig själv med att vara glad över det dåliga vädret hemma medan du var på semester utomlands?

Alla

Tyskland

Nej

Vet ej

Totalsiffra

5232

1083

1026

1069

1037

1017

- Vi hade våra aningar om att vädret hemma kunder påverka semesterupplevelsen så vi bestämde oss för att undersöka det vidare. Resultatet i vår undersökning bekräftade att inte bara vädret hemma spelar en viktig roll för semesterfirare, det påverkar också hur vi betygsätter vår utlandssemester, säger Anna Hagberg, tf informationschef Ving och fortsätter.

Över hälften, 51 procent, kollar hur vädret är hemma under sin semester. Bland svenskar är siffran identisk (51%).

Vädermaskinen Om dåligt väder hemma skapar glädje hos dig, då kanske vi kan bjuda på dubbel glädje på vårt resmål. Det var tanken bakom vädermaskinen när semestrande turister i Thailand (Phuket) fick möjligheten att maxa sin semester och på några minuter byta varm tropisk hetta till det dagsaktuella vädret på hemmaplan. Vädermaskinen kan simulera vädret hemma och ge besökarna en genuin upplevelse av vad de lämnat bakom sig. Regn, vind eller till och med snö, den är utrustad med sprinklers, luftkonditionering, LED-lampor, högtalare, snösimulator och vindmaskin. Besökarnas reaktioner har dokumenterats i en film.

Fakta ur undersökningen (Sverige)

För en bra semesterupplevelse är vädret en viktig faktor:

• 61 procent av svenskarna i undersökningen svarar att vädret på resmålet har väsentlig betydelse för en bra semesterupplevelse.
  • 56 procent av svenskarna anser också att dåligt väder på resmålet kan bidra till en dålig semesterupplevelse.
  • 49 procent av svenskarna kollar väderrapporten en till flera gånger per dag när de är på semester medan 14 procent helt struntar i att kolla vad det ska bli för väder.

Hur vädret är i Sverige spelar också stor roll för hur bra vi tycker att semestern på resmålet är:

• 51 procent svarar att de kollat hur vädret är hemma när de är på utlandsresa.
  • Om de svarande själva kunde påverka vädret där hemma så föredrar var femte svensk (21 procent) att det är dåligt under tiden de är på sin utlandssemester.
  • 39 procent av svenskarna har kommit på sig själva med att glädjas över det dåliga vädret där hemma under tiden de semestrat utomlands.
  • 3 av 10 svenskar (29 procent) har skickat foton till vänner, familj eller kollegor med förhoppning om att de ska avundas det fina vädret på destinationen.

För ytterligare information kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel. 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Om undersökningen
Thomas Cook/Ving har genomfört en undersökning om resvanor och då specifikt om inställningen till vädret hemma och på resmålet. 5 232 respondenter i åldrarna 18-65 år har svarat på undersökningen som genomfördes under perioden 5-13 mars, 2018 i Danmark, Finland, Sverige, Norge, Tyskland, varav 1069 svenskar. Datainsamling skedde via en webbenkät (Cints paneler).

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa