Ving AB

Dåligt väder hemma gör svenskarnas solsemester ännu bättre

Dela
Många svenskar är smått missunnsamma visar en internationell undersökning. Nära fyra av tio svenskar hoppas på dåligt väder hemma när de reser iväg på solsemester. För att möta behovet genomförde Ving en kampanj med en vädermaskin där turister på en strand på Phuket kunde uppleva vädret hemma i realtid, det kunde vara regn, snö eller vind så att de kunde få ut det bästa av sin semester.

Tänk dig att du ska åka iväg på en solig semester. Ditt resmål kan vara natursköna Mallorca eller tropiska Thailand. Vädret på ditt resmål är perfekt och du har längtat efter det i flera månader, men plötsligt tar något udden av din glädje – den lokala väderprognosen lovar nu soligt och varmt väder. Och du lämnar landet! Detta kan allvarligt påverka upplevelsen av din egen semester.

En ny internationell undersökning genomförd i de fem länderna Danmark, Finland, Sverige, Norge och Tyskland visar att dåligt väder hemma är en viktig faktor för att man som semesterfirare ska tycka att semestern känns riktigt bra. Det svarar fyra av tio i undersökningen, för svenskar är det ungefär lika många, 39 procent.

Slutsats: Många semesterfirare gläds över det dåliga vädret hemma.

Har du någonsin kommit på dig själv med att vara glad över det dåliga vädret hemma medan du var på semester utomlands?

Alla

Danmark

Finland

Sverige

Norge

Tyskland

Ja

38%

36%

32%

39%

50%

32%

Nej

51%

57%

52%

49%

40%

58%

Vet ej

11%

7%

17%

13%

10%

10%

Totalsiffra

5232

1083

1026

1069

1037

1017

- Vi hade våra aningar om att vädret hemma kunder påverka semesterupplevelsen så vi bestämde oss för att undersöka det vidare. Resultatet i vår undersökning bekräftade att inte bara vädret hemma spelar en viktig roll för semesterfirare, det påverkar också hur vi betygsätter vår utlandssemester, säger Anna Hagberg, tf informationschef Ving och fortsätter.

Över hälften, 51 procent, kollar hur vädret är hemma under sin semester. Bland svenskar är siffran identisk (51%).

Vädermaskinen Om dåligt väder hemma skapar glädje hos dig, då kanske vi kan bjuda på dubbel glädje på vårt resmål. Det var tanken bakom vädermaskinen när semestrande turister i Thailand (Phuket) fick möjligheten att maxa sin semester och på några minuter byta varm tropisk hetta till det dagsaktuella vädret på hemmaplan. Vädermaskinen kan simulera vädret hemma och ge besökarna en genuin upplevelse av vad de lämnat bakom sig. Regn, vind eller till och med snö, den är utrustad med sprinklers, luftkonditionering, LED-lampor, högtalare, snösimulator och vindmaskin. Besökarnas reaktioner har dokumenterats i en film.

 

Fakta ur undersökningen (Sverige)

För en bra semesterupplevelse är vädret en viktig faktor:

  • 61 procent av svenskarna i undersökningen svarar att vädret på resmålet har väsentlig betydelse för en bra semesterupplevelse.
  • 56 procent av svenskarna anser också att dåligt väder på resmålet kan bidra till en dålig semesterupplevelse.
  • 49 procent av svenskarna kollar väderrapporten en till flera gånger per dag när de är på semester medan 14 procent helt struntar i att kolla vad det ska bli för väder.

Hur vädret är i Sverige spelar också stor roll för hur bra vi tycker att semestern på resmålet är:

  • 51 procent svarar att de kollat hur vädret är hemma när de är på utlandsresa.
  • Om de svarande själva kunde påverka vädret där hemma så föredrar var femte svensk (21 procent) att det är dåligt under tiden de är på sin utlandssemester.
  • 39 procent av svenskarna har kommit på sig själva med att glädjas över det dåliga vädret där hemma under tiden de semestrat utomlands.
  • 3 av 10 svenskar (29 procent) har skickat foton till vänner, familj eller kollegor med förhoppning om att de ska avundas det fina vädret på destinationen.

 

För ytterligare information kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel. 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Om undersökningen
Thomas Cook/Ving har genomfört en undersökning om resvanor och då specifikt om inställningen till vädret hemma och på resmålet. 5 232 respondenter i åldrarna 18-65 år har svarat på undersökningen som genomfördes under perioden 5-13 mars, 2018 i Danmark, Finland, Sverige, Norge, Tyskland, varav 1069 svenskar. Datainsamling skedde via en webbenkät (Cints paneler).

Nyckelord

Kontakter

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”23.8.2024 08:37:02 CEST | Pressmeddelande

När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.

Skolstart och räntesänkning får svenska barnfamiljer att sukta efter nya ”reslov”21.8.2024 09:19:21 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har knappt hunnit slå upp sina portar och semestrarna knappt avslutats innan svenskarna vill försäkra sig om en resa till varmare breddgrader, i synnerhet inför loven. Hos Sveriges största researrangör, Ving, har försäljningen av höstlovsresor ökat med 42 procent de senaste tre veckorna jämfört med veckorna dessförinnan och redan nu har 20 procent fler bokat en resa vecka 44 jämfört med i fjol. Gårdagens räntebesked fick dessutom resebokningarna att rusa. Ving såg direkt en ökning på 21 procent.

Kasserade lakan och frotté från Vings hotell får nytt liv i ny produktserie18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Vings strävan att minska sitt klimatavtryck är en viktig del att hitta lösningar för återbruk av produkter som inte längre används, såsom handdukar och lakan. Ett samarbete har därför inletts med upcycling-företaget Reused Remade och tillsammans med dem kan Sveriges största researrangör nu för första gången ge kasserade hotelltextiler nytt liv i form av en helt ny produktserie med bla necessärer, totebag, tygväska och hårturban. Produkterna kommer att kunna köpas på Vings egna familje- och vuxenhotell från slutet på juli.

Ostadigare sommarväder skapar rusning efter resor11.6.2024 08:14:27 CEST | Pressmeddelande

Högsommartemperaturerna och solskenet som många svenskar vant sig vid under maj och början på juni ser nu att vara ett minne blott. Och i takt med att kvicksilvret dalat rejält de senaste dagarna med regn, åska och blåst som dragit in över landet kom reslusten som ett brev på posten. Sveriges största researrangör, Ving, vittnar om både en väder- och skatteåterbäringseffekt då försäljningen av resor i helgen ökade med hela 60 procent jämfört med samma tid i fjol.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye