Damkronorna till turnering i Tjeckien

Huvudcoachen Ylva Martinsen har tagit ut Damkronornas trupp till en 4-nationersturtnering i Hodonin, Tjeckien, som spelas den 23-25 augusti 2018.

Deltagande länder är Finland, Ryssland, Sverige och Tjeckien.

SPELPROGRAMMET
23-25/8 2018. 4-nationersturnering i Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien

Torsdagen den 23 augusti 2018
23/8 klockan 15.30 Finland-Sverige, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien
23/8 klockan 19.00 Ryssland-Tjeckien, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien

Fredagen den 24 augusti 2018
24/8 klockan 15.30 Sverige-Ryssland, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien
24/8 klockan 19.00 Tjeckien-Finland, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien

Lördagen den 25 augusti 2018
25/8 klockan 15.30 Ryssland-Finland, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien
25/8 klockan 19.00 Tjeckien-Sverige, Zimni Stadion, Hodonin, Tjeckien

EURO HOCKEY TOUR
Sex länder deltar i Euro Hockey Tour säsongen 2018/2019: Finland, Ryssland, Schweiz, Sverige, Tjeckien och Tyskland.
Euro Hockey Tour säsongen 2018/2019 spelas i fyra turneringar:
En 4-nationersturnering i Hodonin, Tjeckien, den 23-25 augusti 2018. Deltagande länder: Tjeckien, Finland, Ryssland, Sverige.
En 4-nationersturnering i Schweiz i november 2018. Deltagande länder: Tjeckien, Tyskland, Ryssland, Schweiz.
En 4-nationersturnering i Vierumäki, Finland, den 13-15 december 2018. Deltagande länder: Finland, Tyskland, Sverige, Schweiz.
Även separatlandskamper mellan Finland-Sverige, Tjeckien-Ryssland och Tyskland-Schweiz räknas in i Euro Hockey Tour 2018/2019.
Finalturneringen är en 6-nationersturnering som spelas i Dmitrov, Moskvaregionen, Ryssland, den 7-10 februari 2019. Deltagande länder: Finland, Ryssland, Schweiz, Sverige Tjeckien och Tyskland. Lagen spelar i två gruppspel följt av placeringsmatcher.

NÄSTKOMMANDE LANDSLAGSUPPDRAG
Damkronorna spelar i en 4-nationersturnering i Saskatoon, Kanada, under tiden den 6-10 november 2018.

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.

Ishockey-VM 2025 spelas i Sverige24.5.2019 10:41:17 CESTPressmeddelande

Sedan två veckor har det pågått en riktig ishockeyfest i Bratislava, Slovakien. En hockeyfest som kommer tillbaka till Sverige år 2025 efter att Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) idag utsett Sverige till arrangör för ishockey-VM år 2025. Ishockey-VM har de senaste åren verkligen varit riktiga ishockeyfester, både på plats i arenan och framför TV:n. Vi minns upplevelserna och bilderna från Köln och Köpenhamn där en gul vägg av svenska fans lyfte fram Tre Kronor till dubbla VM-guld. Nu får alla fans, men också de som ännu inte upptäckt ishockeyn chansen att uppleva samma hockeyfest i Sverige igen.