Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Damlandslagets EM-trupp uttagen

27 juni är det uppkast i EuroBasket 2019 när damlandslaget tar sig an Montenegro i Riga, Lettland. Nu har förbundskapten Francois Gomez tagit ut truppen som kommer att representera Sverige på EM.

Idag samlas damlandslaget i Södertälje igen efter en vecka ledigt, och det är nu EM-truppen som går in i skarpt läge inför EuroBasket 2019.

Efter två veckor träningsläger i Södertälje och Slovenien, samt fyra träningslandskamper mot Ryssland två gånger, Slovenien och Storbritannien, har förbundskapten Francois Gomez tillsammans med assisterande coacherna Francisco Pinto och Jesper Sundberg bestämt sig för vilka tolv spelare som åker till Riga.

- Det första veckorna tillsammans hade målsättningen att både förbereda laget för EuroBasket, men också få fram den grupp på 12 spelare som ska försvara Sveriges färger. Vi har lagt ner tid på träningar, matcher och tid att svetsas samman som grupp, och nu har vi tagit ut de 12 spelarna, säger förbundskapten Gomez.

Från bruttotruppen som presenterades i april tvingades Nathalie Fontaine, Hanna Johansson och Anna Barthold tacka nej på grund av skador. Efter lägret i Slovenien har Paulina Hersler, Abigail Glomazic, Matilda Claesson, Cajsa Uhrström och Fanny Wadling blivit meddelade att de inte är uttagna till EM.

Kvar står 12 spelare som nu samlas igen i Södertälje för de sista förberedelserna. Det stora utropstecknet i truppen är Regan Magarity, som gjorde sin första seniorlandskamp för tio dagar sedan och direkt visade vilken tillgång hon kan bli. I sin debut mot Slovenien stod hon för 14 poäng, 7 returer, och följde upp det med 12 poäng, 3 returer och 2 steals mot Storbritannien.

Amanda Zahui spelar fortfarande med New York Liberty i WNBA, och ansluter till landslaget kommande helg för de sista träningslandskamperna mot Spanien och Storbritannien i Fuenlabrada, Spanien.

- Nu har vi träningar och två matcher kvar för att ta oss upp i högsta nivå. Frida och Amanda tillbaka kommer såklart höja kvalitén ytterligare, och vi tar oss an de sista förberedelserna med rätt förutsättningar, säger Gomez.

Av de 12 spelarna är det hälften som gör mästerskapsdebut i Riga (Farhiya Abdi, Kalis Loyd, Klara Lundquist, Regan Magarity, Ellen Nyström och Amanda Zahui). Binta Drammeh och Josefin Vesterberg spelade EuroBasket 2015, medans kvartetten Frida & Elin Eldebrink, Louice Halvarsson och Danielle Hamilton Carter var med både 2013 och 2015.

- När vi nu går in i slutfasen av förberedelserna gör vi det med en stor portion ödmjukhet, men också med en riktigt positiv känsla. Spelarna har fått lite välbehövlig vila efter en lång och tuff period med träning och matcher. Nu ska laget finjusteras, trimmas lite ytterligare och skapa en vi-känsla som ska bära oss i mästerskapet, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

Sveriges trupp till EuroBasket 2019 (27 juni - 7 juli)

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2018-2019
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 19 Fryshuset Galatasaray (TUR)
Binta Drammeh 1992 180 Forward 37 BK Järva Araski (SPA)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 110 Södertälje BBK Perfumerías Avenida (SPA)
Frida Eldebrink 1988 174 Guard 118 Södertälje BBK KSC Szekszard (UNG)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 118 Södertälje BBK Wetterbygden Sparks
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 60 Polisen Basket Cegledi EKK (UNG)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 21 Malbas San Giovanni (ITA)
Klara Lundquist 1999 173 Guard 11 Alvik Basket Telge Basket
Regan Magarity 1996 191 Forward 2 Norrköping UBF Virginia Tech University (USA)
Ellen Nyström 1993 183 Guard 12 BK Höken Gipuzkoa (SPA)
Josefin Vesterberg 1993 192 Center 18 BK Höken BCC Kangoeroes (BEL)
Amanda Zahui 1993 196 Center 20 Polisen Basket Sopron Basket (UNG)

Kommande schema

16 juni-19 juni Södertälje, träningsläger
Onsdag 19 juni Solnahallen, SJ Fan Day (öppen för media)
20 juni-22 juni Spanien, träningslandskamper
Fredag 21 juni Spanien-Sverige
Lördag 22 juni Storbritannien-Sverige
Söndag 23 juni- Riga och EuroBasket 2019

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och under EuroBasket kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Om EuroBasket 2019
Sverige spelare i Grupp B och har Frankrike, Tjeckien och Montenegro som gruppmotståndare. Sveriges matcher kommer spelas i Riga. Mästerskapet avgörs i Lettland och Serbien med start 27 juni 2019. Ettan i gruppen går direkt till kvartsfinal medan tvåan och trean spelar åttondelsfinaler. Fyran i gruppen är utslaget. Gruppspelet spelas mellan 27-30 juni, åttondel 1 juli i Riga, och sedan är det slutspel i Belgrad 4-7 juli.

27 juni kl 13:00, Sverige-Montenegro
28 juni kl 13:00, Tjeckien-Sverige
30 juni kl 21.00, Sverige-Frankrike
1 juli Eventuell åttondelsfinal
(alla tider i lettisk tid, +1h)

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.