Danssommar på Skansen

I midsommarhelgen startar sommarens dansprogram. Det är en gedigen lista med tillfällen för en svängom eller tryckare, från modernt till gammeldans, fem dagar i veckan fram till 25 augusti, på Galejans klassiska dansbana från 1930-talet.

Dans till Skansens storband på Galejan. Foto: Pernille Tofte

Måndagarna är vikta för dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund kl 20.00 - 23.00.
På tisdagar dansar man blandad dans kl 14.00 - 18.00.
Onsdagar kan man lära sig gammeldans när det är instruktion kl 18.00 - 19.00. Sen dansas det hambo, snoa och polskor 19.30 - 22.30.
Fredagar och lördagar dansar man modernt kl 20.00 - 24.00 till Sveriges mest kända dansband. Under sommaren spelar Sandins, Jive, Dreams, Black Jack, Blender, Sounders, Expanders, Skippers Kapell, Sannix, Micke Ahlgrens, Shine, Streaplers, Titanix, Callinaz, Excess, Martinez, Casanovas, Per Håkans, Highlights och Towe Widerberg & Janssons orkester på den klassiska dansbanan som invigdes 1937.

Dansbanan var en lönande affär. Varje dans kostade en polett à 10 öre, och poletterna köptes i en liten kiosk intill dansbanan. När jitterbuggen kom till Sverige förbjöds den till en början på Skansen. Dansarna tog helt enkelt för stort utrymme och då sjönk biljettintäkterna kraftigt.
En kväll på dansbanan började 20.30 och slutade kl 23.50. Varje dans bestod av 2 melodier och vilken sorts dans det skulle bli syntes tydligt på den stora ljusskylten ovanför estraden. Där kunde man läsa "Foxtrot", "Rumba", "Tango" eller vad det nu skulle bli.
Thore Ehrlings orkester efterträddes 1956 av Leif Kronlunds som ju sen ett flertal år var välbekant för Skansen publik. Stamgästerna under danskvällarna var många och de återkom år efter år. Enligt Leif Kronlund kunde man tydligt från estraden se de olika gängen, var de hade sina bestämda samlingspunkter som de intog kväll efter kväll. Vissa melodier fyllde dansgolvet till sista plats när det var gott om folk.
Källa: Boken om Skansen, artikelförfattare Bengt Wittström

Tiderna förändras. Nu kan  man dansa utan poletter på Galejan, och till andra tongångar, men dansglädjen består.

Dans till Skansens storband på Galejan. Foto: Pernille Tofte
Leif Kronlund, storbandsledare. Leif Kronlund with his orchestra at the Galejan dance pavilion. Foto: Skansen

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.