DAVID HAAK NY ORDFÖRANDE FÖR MENTOR SVERIGE

I juni tillträder David Haak som styrelseordförande för Mentor Sverige och Mentor International. David är strategisk rådgivare till koncernledning i Zurich Insurance Company. Genom engagemanget i Mentor vill David bidra till att fler företagsledare engagerar sig för unga i socioekonomiskt utsatta områden.

David Haak, styrelseordförande Mentor Sverige. Fotograf Markus Vik

– Mentors främsta utmaning är att jobba med det som är Sveriges största utmaning – att stärka ungdomar, bidra till att de har en meningsfull fritid, motverka droganvändning och förebygga att unga hamnar i utanförskap.

Mentor Sverige ser ett stort behov av stöd och förebilder hos dagens ungdomar. Något så till synes enkelt som stöd från en enskild vuxen person minskar riskerna för våld, missbruk och utanförskap. Ordförandeposten i Mentor Sverige blir en möjlighet för David att bidra till ungas välmående:

– Det är tufft att vara tonåring i dag. Klyftorna i samhället växer, och pandemin har gjort att man är mer isolerad än tidigare. Att vara ordförande i Mentor Sverige är mitt sätt att bidra till att ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden får en chans att nå sin fulla potential. Det är avgörande för de här ungdomarna och för hela samhället med förebyggande insatser som kan vända utvecklingen.

I dag når Mentor Sverige över 20 000 ungdomar varje år och målet är att kraftigt utöka organisationens räckvidd och effekt i en tid när behovet accelererat. Målet är nu att nå över 200 000 – det vill säga en tredjedel av Sveriges ungdomar.

Mentor Sveriges generalsekreterare Cecilia Bernard ser fram emot att David Haak tar sig an rollen som ordförande och menar att hans erfarenhet av ledarskap, samhällsutvecklande insatser och stora nätverk är till gagn för organisationen.

– Vi på Mentor arbetar med det kraftfulla verktyget mentorskap för alla ungdomar. Jag brukar säga att vi är brobyggare. Mellan ungdomar och vuxna. Mellan skola och näringsliv. Och från utanförskap till gemenskap. Med David Haak som ordförande är jag övertygad om att Mentor Sverige kommer att attrahera fler företag och företagsledare, säger Cecilia.

David har varit ledamot i styrelsen sedan 2017 i egenskap av representant från försäkringsbolaget Zurich Insurance Company tillika General Partner till Mentor. David Haak tar även över som ordförande för Mentor International, paraplyorganisationen för alla Mentororganisationer som i dag finns i USA, Tyskland, Danmark, Lettland samt med ett regionkontor för Mellanöstern.

MENTOR SVERIGES STYRELSE

HM Drottning Silvia – Styrelsens hedersledamot och grundare av Mentor International
David Haak – Styrelsens ordförande och Strategic Advisor på Zurich Insurance Company
Lars Ericson – Vd Konsumentföreningen Stockholm
Michael Frie – Partner på Bird & Bird
Jörgen Haglind – Informationsdirektör Tetra Laval Group
Johan Torgeby – Vd och koncernchef SEB
Bertil Hult – Styrelseordförande EF Education First
Thomas Hvid – Grundare A-com AB
Per Agebäck – Partner och Investor Advisory Professional Triton
Jacob Lund – Kommunikationsdirektör AstraZeneca
Stefan Persson – Huvudägare Hennes & Mauritz
Johan Skoglund – Vd och koncernchef JM

OM MENTOR SVERIGE

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.

David Haak, styrelseordförande Mentor Sverige. Fotograf Markus Vik

Goran Asaad och Felicia Margineanu nya ambassadörer för ungdomsorganisationen Mentor7.7.2020 09:17:33 CEST | Pressmeddelande

MORE THAN 800 STUDENTS IN JORDAN, GERMANY AND SWEDEN TO BE PART OF IN-SCHOOL MENTORING PROGRAM24.9.2019 07:30:00 CEST | Press release