Davis Cup: Leo Borg i Sveriges sexmannatrupp

En plats i Davis Cup Finals ligger i potten i landskampen mellan Sverige och Bosnien-Hercegovina den 3-4 februari i Stockholm. I dag presenterades den svenska truppen.

Den direkt avgörande kvalmatchen spelas på hardcourt i Kungl. Tennishallen och består av fyra singelmatcher och en dubbel, samtliga avgörs i bäst av tre set.

I Sveriges trupp finns landets två främsta singelspelare, Mikael Ymer och Elias Ymer, dubbelettan André Göransson, Karl Friberg, Leo Borg och Filip Bergevi.

Johan Hedsberg ersätter fortsatt Robin Söderling som av hälsoskäl tagit time-out från rollen som Davis Cup-kapten. Hedsberg assisteras av nya DC-tränaren Thomas Enqvist.
– Elias och Mikael är med deras singelrankingar väldigt naturliga att ha med i laget, och André som är en bra dubbelspelare. Vi tycker att både Karl och Leo har spelat bra de senaste månaderna, Thomas var väldigt imponerad av vad de gjorde i Stockholm Open. Filip är också en bra spelare och ett fullvärdigt dubbelalternativ, säger Johan Hedsberg.

Det slutgiltiga laget, bestående av fem spelare, tas ut dagen före matchstart.
– Vi ska träna tillsammans under veckan och se hur det går. Vi vill titta på hur det kommer att se ut i singel och dubbel, vad vi tror att vi kommer att behöva och sen banta ner truppen till fem, säger Hedsberg.

Högst rankade singelspelare i Bosnien-Hercegovina är Damir Dzumhur, rankad 186 i singel. I dubbel är Tomislav Brkic (68) främst på världsrankingen.
– Jag, Thomas och spelarna vet inte så mycket om motståndet men kommer att titta på dem under de här veckorna fram till match. Målsättningen är att vinna alla matcher och kvalificera oss för slutspelet i år igen, säger Hedsberg.

Vid svensk seger är Sverige klart för Davis Cup Finals för tredje året i rad. 16 nationer deltar i världsfinalen: 12 kvalvinnare, de två finalisterna från årets turnering (Australien och Kanada) samt Italien och Spanien som tilldelats varsitt wildcard.

Biljetter till landskampen finns till försäljning på Tickster.com.

Pressackreditering

Media är välkomna att bevaka landskampen på plats. För att ansöka om ackreditering, vänligen fyll i formuläret senast 25 januari:

Sveriges trupp – ålder, klubbtillhörighet och (singel/dubbelranking)*

Mikael Ymer, 24, Salk (69/823)
Elias Ymer, 26, Salk (127/829)
Karl Friberg, 23, Solna TK (439/750)
Leo Borg, 19, KLTK (509/1157)
Filip Bergevi, 28, Fair Play TK (821/268)
André Göransson, 28, Höllvikens TK (-/75)

*Det preliminära laget som officiellt anmäls till Internationella tennisförbundet består av Mikael Ymer, Elias Ymer, Karl Friberg, Leo Borg och André Göransson. Tre byten kan göras fram till dagen före matchstart.