Sveriges MuseerSveriges Museer

De är nominerade till Årets museum 2023

Livrustkammaren, Trelleborgs museer och Östergötlands museum är nominerade till utmärkelsen Årets museum. Sveriges Museer och Svenska ICOM står bakom den prestigefyllda utmärkelsen som delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand under museernas vårmöte i Västerås i april.
Lisa Månsson, juryordförande och överintendent vid Naturhistoriska riksmuseet. Fotograf: Johanna Hanno

– I våra nomineringar lyfter vi fram tre museer som visar mod i kreativa och nyskapande produktioner samtidigt som de värnar om kvalitet, kunskapsbygge och att jobba inkluderande. Det är tre inspirerande museer som juryn ser fram emot att besöka i det fortsatta arbetet med att kora Årets museum 2023, säger Lisa Månsson, juryordförande Årets museum samt överintendent vid Naturhistoriska riksmuseet.

Alla har kunnat föreslå sitt favoritmuseum till juryn som består av representanter från Sveriges Museer, Svenska ICOM och övriga kultursektorn samt besöksnäringen. Bland de föreslagna kandidaterna har juryn nominerat tre finalister som man nu kommer att besöka för att få bättre inblick i deras respektive verksamheter.

Vinnaren av Årets museum 2023 tillkännages på museernas vårmöte den 25 april i Västerås. Vandringspriset, som består av en glasskulptur designad av Bertil Vallien samt ett diplom, delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand. Förra året utsågs Nationalmuseum till Årets museum 2022.

Juryns motiveringar

Livrustkammaren

Utifrån sin kraftfulla vision att tillgängliggöra Sveriges kungliga historia för alla arbetar Livrustkammaren nyskapande och innovativt. Museets vision har bland annat tagit sitt uttryck i flera engagerande tillfälliga utställningar, digitala magasinsvisningar och den träffsäkra närvaron i sociala medier. Alltid modigt och med besökarna i fokus.

Trelleborgs museer

Trelleborgs museer har i flera projekt och utställningar visat hur de vågar bryta ny mark genom att arbeta i nya inkluderande processer. Museerna är en relevant och angelägen mötesplats tack vare den generösa involveringen av civilsamhället. Nyskapande museipedagogik och fokus på språkutveckling gör dessutom att museerna når även våra yngsta medborgare.

Östergötlands museum

Östergötlands museum har under de senaste åren ömsat skinn, en förändringsresa som inspirerar. Museet arbetar aktivt  och med kvalitet för att nå ut brett och sänka trösklarna. Här erbjuds kunskapsupplevelser som överraskar och en arena för samhällsfrågor. Museet jobbar framgångsrikt och på vetenskaplig grund i samarbetsprojekt som skapar engagemang och nyfikenhet.

Juryn för Årets museum 2023

Lisa Månsson, överintendent vid Naturhistoriska riksmuseet, juryns ordförande och ledamot i Sveriges Museer
Pontus Forslund, Enhetschef Fastighet & Utveckling vid Göteborgs museer och konsthall, ledamot i Svenska ICOM
Susanna Pettersson, överintendent vid Nationalmuseum (Årets museum 2022)
Dilsa Demirbag Sten, generalsekreterare vid Berättarministeriet
Lassi Patokorpi, museichef vid Raseborgs museum, ordförande i Finska ICOM

Om ICOM

International Council of Museums (ICOM) är en organisation för museer och museianställda, bildad 1946, med formell status inom UNESCO. Svenska ICOM utbyter internationella erfarenheter bidrar till att stärka museernas samhällsroll, utvecklar etikmedvetenhet i museiverksamheten och stöttar medlemmarna. Globalt organiserar ICOM mer än 35 000 medlemmar och 20 000 museer i 136 länder. Svenska ICOM-kommittén har drygt 900 individuella och institutionella medlemmar.

Bilder

Livrustkammaren Fotograf: Erik Lernestål
Trelleborgs museer
Östergötlands museum

Sveriges Museer bildades 2004. Vi tar tillvara och driver den svenska museisektorns gemensamma intressen. Med drygt 240 medlemmar representerar vi stora delar av Museisverige.

Följ Sveriges Museer

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Museer