De får Byggnads kulturstipendium 2023

Idag delas Byggnads kulturstipendium ut för 57:e året i rad. 19 kulturutövare från Umeå i norr till Malmö i söder får dela på 270 000 kronor för insatser och fortsatt arbete inom kulturområdet.
Stipendiaterna tog emot stipendierna i samband med Byggnads förbundsfullmäktige.

– Att lyfta kulturens betydelse i samhället är en stolt och levande tradition inom arbetarrörelsen och inom Byggnads. Kulturen hjälper oss att förstå vår samtid och se på samhället med nya infallsvinklar. Därför är det extra roligt att se en så stor bredd bland de olika kulturprojekt vi stödjer, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

Konserter på äldreboenden, film om hederskultur och fotoprojekt om en bruksort i förvandling. Det är några av de projekt som tilldelas Byggnads kulturstipendium 2023. Ett stipendium som har delats ut varje år sedan 1966. Syftet med stipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, bildkonst eller scenkonst. I år delas 18 stipendium ut där varje stipendium får 15 000 kr.

Totalt inkom 566 ansökningar och av dessa utsågs utsåg 19 stipendiater (ett stipendium delas av två personer/ansökningar).

Litteratur, teater, journalistik, 4 st

Musik, 4 st

Bildkonst, foto, film, 7 st

Övrigt, 3 st