De kan bli årets idrottsledare

TT Nyhetsbyrån och Idrottsgalan delar tillsammans ut priset Årets ledare (tidigare TT:s idrottsledarpris). I år är det fyra prominenta svenska ledare som har chans till lite extra tid i strålkastarljuset under galan i januari.

De nominerade är:
Håkan Ericson, fotboll
Förbundskapten för U21-herrarna som vann EM-guld.

Ulrika Sandmark, simning
Förbundskapten för landslaget som kom hem med sex medaljer, hälften guld, från VM i Kazan.

Rikard Grip, längdskidåkning
Förbundskapten för skidlandslaget som under hemma-VM i Falun bärgade nio medaljer, varav två guld.

Lars Lagerbäck, fotboll
Tog som förbundskapten Island till landets första EM i fotboll.

TT:s idrottsledarpris har delats ut sedan 1971 och ges till den främsta svenska idrottsledaren under året. Pristagaren röstas fram av sportcheferna på de svenska mediehusen tillsammans med en jury från Idrottsgalan. Sedan 2013 delas det ut i samarbete med Svenska Idrottsgalan och går under namnet Årets ledare.

Tidigare vinnare:

Lars Markusson
Sportchef
lars.markusson@tt.se

Rikard Grip, längdskidor
Rikard Grip, längdskidor
Håkan Ericson, fotboll

TT Nyhetsbyrån producerar text, bild, grafik och video med betoning på nyheter och reportage. Vårt material och våra arbetsmetoder är anpassade både för digitala flöden och tryckta medier. Som nationell nyhetsbyrå spelar TT också en central roll i många företags, myndigheters och organisationers nödvändiga omvärldsbevakning.

IBL har sedan starten på 60-talet en väletablerad position på marknaden, både i Sverige och utomlands. Kunderna är främst dagstidningar, veckopress, magasin och bokförlag. TT Nyhetsbyråns bildaffär växer och i och med uppköpet erbjuds kunderna ett ännu bredare och bättre bildarkiv. De bästa svenska och utländska bildleverantörerna samlas på ett och samma ställe. IBL är ett familjeägt företag med kontor i Ängelholm och Stockholm. Det grundades 1965 och ägs av bröderna Lars och Nils Modie. 2015 köpte IBL upp bildbyrån All Over Press vilket stärkte bolagets position inom segmenten veckopress och magasin. · Vi välkomnar IBL in i vårt bolag, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån. Tillsammans med IBL:s expertis och deras otroliga bildbank ska vi nu fortsätta att utveckla vårt bilderbjudande till befintliga och nya kunder, fortsätter Jonas Eriksson. · Vi känner oss väldigt trygga med att nu tillsammans med TT Nyhetsbyrån kunna utveckla vårt företag ytterligare, säger Lar