De kan bli årets idrottsledare

12.11.2015 09:55 | TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån och Idrottsgalan delar tillsammans ut priset Årets ledare (tidigare TT:s idrottsledarpris). I år är det fyra prominenta svenska ledare som har chans till lite extra tid i strålkastarljuset under galan i januari.

De nominerade är:
Håkan Ericson, fotboll
Förbundskapten för U21-herrarna som vann EM-guld.

Ulrika Sandmark, simning
Förbundskapten för landslaget som kom hem med sex medaljer, hälften guld, från VM i Kazan.

Rikard Grip, längdskidåkning
Förbundskapten för skidlandslaget som under hemma-VM i Falun bärgade nio medaljer, varav två guld.

Lars Lagerbäck, fotboll
Tog som förbundskapten Island till landets första EM i fotboll.

TT:s idrottsledarpris har delats ut sedan 1971 och ges till den främsta svenska idrottsledaren under året. Pristagaren röstas fram av sportcheferna på de svenska mediehusen tillsammans med en jury från Idrottsgalan. Sedan 2013 delas det ut i samarbete med Svenska Idrottsgalan och går under namnet Årets ledare.

Tidigare vinnare:

Lars Markusson
Sportchef
lars.markusson@tt.se

Rikard Grip, längdskidor
Rikard Grip, längdskidor
Håkan Ericson, fotboll

TT Nyhetsbyrån producerar text, bild, grafik och video med betoning på nyheter och reportage. Vårt material och våra arbetsmetoder är anpassade både för digitala flöden och tryckta medier. Som nationell nyhetsbyrå spelar TT också en central roll i många företags, myndigheters och organisationers nödvändiga omvärldsbevakning.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b