De kan bli Årets offentliga ledare

Tre finalister slåss om titeln Årets offentliga ledare på Stora Samhällsgalan den 15 maj. Priset är instiftat för att visa på goda exempel på framsynt, engagerat och hållbart ledarskap inom kommuner och regioner.
Chris Österlund, vd Botkyrkabyggen, Anna Cederqvist, kommundirektör Vara, och Åsa Granat, kommundirektör Borlänge

De tre som är kvar när juryn sållat bland ett de nominerade visar alla på bredd som ledare, de har goda referenser från kollegor och medarbetare, och tjänar som inspiration och förebild för andra chefer och ledare. De är:

Chris Österlund, vd för Botkyrkabyggen: kombinerar affärsmässighet med samhällsnytta och knyter alla insatser som görs inom det kommunala bostadsbolaget till FN:s Agenda 2030 om hållbarhet.

Ett exempel är projektet ”Qvinna i Botkyrka” där långtidsarbetslösa kvinnor bland hyresgästerna erbjuds kurser i svenska, jämställdhet, kost och hälsa samtidigt som de jobbar med städning i fastigheternas gemensamhetsutrymmen.

– Det har lett till ökad trygghet i trapphusen och att kvinnorna kommer ut på arbetsmarknaden, säger Chris Österlund.

Anna Cederqvist, kommundirektör i Vara: har skapat en effektiv kommunal organisation där värderingar och förhållningssätt är viktiga. Parollen ”Vi gör varandra bra” har fört in Vara i en positiv spiral där många stora investeringar är på gång.

Två dagar i månaden lär hon känna medarbetarnas vardag genom praktik i verksamheterna.

– Jag tar på mig arbetskläder och lagar mat, läser sagor för förskolebarn, kliver in i  grävskopan, städar toaletter eller vad det nu kan vara, säger Anna Cederqvist.

Åsa Granat, kommundirektör i Borlänge: har skapat en helhetsorganisation där hängrännorna nu är fler än stuprören, samt fått medarbetare och politiker att tillsammans arbeta fram en levande värdegrund där Borlängebon ständigt är i fokus.

– Vi jobbar tillsammans i tvärprofessionella team inom många områden.Till exempel är socialtjänsten på plats på två pilotskolor, berättar Åsa Granat.

Det är viktigt att se helheten, hela systemet, menar Åsa Granat. Om en enhet går med underskott och sedan vänder det till ett plus genom att kostnader vältras över på en annan enhet, är det ett misslyckande i systemet.

...

I juryn som utser vinnarna sitter Margareta Winberg, tidigare vice statsminister (S), jämställdhetsminister, jordbruksminister, arbetsmarknadsminister och mångårig riksdagsledamot, Peter Örn, tidigare chef för Svenska Röda Korset, Riksteatern och SR samt ordförande för regeringens Delegationen för hållbara städer, Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, Bo Frank, tidigare kommunstyrelsens ordförande (M) i Växjö, samt juryns ordförande Olov Carlsson, chefredaktör och vd, Dagens Samhälle.

Priset går till en kommun, en region, ett företag eller en organisation som arbetar med social och miljömässig hållbarhet, bostäder eller infrastruktur.

Priset delas ut vid Stora Samhällsgalan på Cirkus i Stockholm den 15 maj.

Läs mer om finalisterna i bifogad artikel.

Bilder