1177

De som ringer 1177 uppskattar trovärdigheten

Dela
En ny undersökning visar att de flesta som ringer 1177 är mycket nöjda och följer råden de får. Invånare vill framförallt se förbättringar av kötiderna. Nu ser Inera över hur 1177 Vårdguiden på telefon kan dra nytta av ny teknik som chatt, bild, video och AI.

Varje månad besvarar sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden ca 350 000 samtal från invånare i hela Sverige. Årets resultat i den årliga nöjdkundindex (NKI)-undersökningen visar upp en mycket hög nöjdhet, och NKI-värdet ökar från 82 år 2017 till 83 för 2018. Värden över NKI 75 innebär att användarna anses mycket nöjda.

- Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

Inera utvecklar och förvaltar 1177 Vårdguiden. Nu genomför Inera insatser för att öka tillgängligheten till vård, genom att erbjuda bättre stöd och vägledning när invånare först kontaktar vården - det vi kallar första linjens vård. Det handlar om att ge invånaren fler verktyg för att sköta sin egen och närståendes ärenden, och möjligheter till digitala vårdmöten som hänger ihop med hela vårdkedjan.

- Invånare uppskattar verkligen tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Kontakter

1177 Vårdguidens presstelefon

Välkommen att kontakta 1177 Vårdguidens pressfunktion. Pressfunktionen är bemannad kontorstid och hanterar frågor som rör 1177 Vårdguidens nationella tjänster.

För regionala frågor, hänvisas till respektive landstings/regions pressfunktion.

072-450 01 45

Om

1177
1177
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

1177https://www.1177.se/

Information, inspiration och tjänster inom hälsa och vård från Sveriges regioner. Besök 1177.se eller ring 1177 för sjukvårdsrådgivning.

På 1177 får du råd om hälsa och information om sjukdomar och vilka mottagningar du kan kontakta. Du kan ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning, besöka 1177.se och logga in för vårdärenden. 

1177.se är hela Sveriges samlingsplats för hälsa och vård. Här får du råd om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter eller ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Här kan du också hitta och jämföra vårdmottagningar och logga in för att kontakta vården. 1177.se anpassas automatiskt beroende på var du bor och du kan därför få nyheter, information och länkar till de e-tjänster som är aktuella i din egna region. Allt innehåll på 1177 kvalitetssäkras tillsammans med experter från hälso- och sjukvården i hela Sverige. De tusentals faktatexter som finns, är producerade i samarbete med runt 350 manusförfattare och faktagranskare som arbetar i vården ute i landet.

Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa nummer 1177. Sjuksköterskorna som svarar ger råd och vägleder rätt i vården. Öppet dygnet runt.

Välkommen!

Följ 1177

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från 1177

Julens toppsökningar på 1177.se19.12.2018 08:55:00 CET | Pressmeddelande

Allt fler besöker 1177.se för att läsa om sin hälsa eller sjukdom samt använda digitala tjänster. I november hade webbplatsen över 11,2 miljoner besök, en ökning från 8,8 miljoner besök under samma månad förra året. 1177 Vårdguiden har undersökt vilka som är de mest besökta sidorna mellan jul och nyår de senaste tre åren. Dessa kommer i topp: Magsjuka Influensa Lunginflammation Halsfluss Feber På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. I våras belönades 1177 Vårdguiden med Språkrådets pris för ett ”klart och begripligt språk”, och nyhetssajten IDG:s pris för bästa webbplats i hälsokategorin. - Vi vill att besökarna ska känna sig stärkta och kunna påverka sin hälsa eller vård. Det är viktigt att det finns kvalitetssäkrade och lättillgängliga råd så att man själv kan ta kloka beslut, säge

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye