1177 Vårdguiden

De som ringer 1177 uppskattar trovärdigheten

Dela

En ny undersökning visar att de flesta som ringer 1177 är mycket nöjda och följer råden de får. Invånare vill framförallt se förbättringar av kötiderna. Nu ser Inera över hur 1177 Vårdguiden på telefon kan dra nytta av ny teknik som chatt, bild, video och AI.

Varje månad besvarar sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden ca 350 000 samtal från invånare i hela Sverige. Årets resultat i den årliga nöjdkundindex (NKI)-undersökningen visar upp en mycket hög nöjdhet, och NKI-värdet ökar från 82 år 2017 till 83 för 2018. Värden över NKI 75 innebär att användarna anses mycket nöjda.

- Vi som svarar när man ringer 1177 märker att människor verkligen uppskattar att kunna prata och få råd från en erfaren sjuksköterska. Ofta kan vi lugna de som ringer genom olika egenvårdsråd eller information, samt vid behov vägleda till rätt vårdinstans, säger Maria Eriksson, sjuksköterska och utbildare vid 1177 Vårdguiden på telefon i Region Halland.

Inera utvecklar och förvaltar 1177 Vårdguiden. Nu genomför Inera insatser för att öka tillgängligheten till vård, genom att erbjuda bättre stöd och vägledning när invånare först kontaktar vården - det vi kallar första linjens vård. Det handlar om att ge invånaren fler verktyg för att sköta sin egen och närståendes ärenden, och möjligheter till digitala vårdmöten som hänger ihop med hela vårdkedjan.

- Invånare uppskattar verkligen tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns en växande efterfrågan att dra nytta av ny teknik, såsom bild, video och chattfunktioner. Det finns också stora möjligheter att förbättra tillgängligheten till vård för invånaren samtidigt som vårdens resurser används mer effektivt. Det gör vi genom att öka graden av automatisering med till exempel chattbotar, ett bättre stöd för hänvisning och på sikt artificiell intelligens. säger Sara Meunier, vice vd, Inera.

Kontakter

1177 Vårdguidens presstelefon

Välkommen att kontakta 1177 Vårdguidens pressfunktion. Pressfunktionen är bemannad kontorstid och hanterar frågor som rör 1177 Vårdguidens nationella tjänster. För regionala frågor, hänvisas till respektive landstings/regions pressfunktion.

072-450 01 45

Om

1177 Vårdguiden
1177 Vårdguiden
Västgötagatan 2
118 27 Stockholm

1177https://www.1177.se/

En dygnet-runt-öppen tjänst från Sveriges landsting och regioner. Besök 1177.se eller ring 1177 för sjukvårdsrådgivning.

1177 Vårdguiden erbjuder råd, information, inspiration och e-tjänster inom hälsa och vård och finns på webb och telefon.

1177 Vårdguiden på webben är hela Sveriges samlingsplats för hälsa och vård. Här kan du läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter eller ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Här kan du också hitta och jämföra vårdmottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården. 1177.se anpassas automatiskt beroende på var du bor och du kan därför få nyheter, information och länkar till de e-tjänster som är aktuella i det egna landstinget eller regionen. Allt innehåll på 1177 Vårdguiden kvalitetssäkras tillsammans med experter från hälso- och sjukvården i hela Sverige. De tusentals faktatexter som finns, är producerade i samarbete med runt 350 manusförfattare och faktagranskare som arbetar i vården ute i landet.

Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa 1177 Vårdguiden på telefonnummer 1177. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Öppet dygnet runt.

Välkommen!

Följ 1177 Vårdguiden

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från 1177 Vårdguiden

Julens toppsökningar på 1177.se19.12.2018 08:55:00Pressmeddelande

Allt fler besöker 1177.se för att läsa om sin hälsa eller sjukdom samt använda digitala tjänster. I november hade webbplatsen över 11,2 miljoner besök, en ökning från 8,8 miljoner besök under samma månad förra året. 1177 Vårdguiden har undersökt vilka som är de mest besökta sidorna mellan jul och nyår de senaste tre åren. Dessa kommer i topp: Magsjuka Influensa Lunginflammation Halsfluss Feber På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. I våras belönades 1177 Vårdguiden med Språkrådets pris för ett ”klart och begripligt språk”, och nyhetssajten IDG:s pris för bästa webbplats i hälsokategorin. - Vi vill att besökarna ska känna sig stärkta och kunna påverka sin hälsa eller vård. Det är viktigt att det finns kvalitetssäkrade och lättillgängliga råd så att man själv kan ta kloka beslut, säge

Åtta tips om du vill sluta röka1.6.2018 07:42:00Nyheter

Är du en av de som röker eller snusar regelbundet? Du vet säkert redan att det är farligt, och varför. Här kommer några konkreta tips: Bestäm ett datum för när du ska sluta röka. Stärk din motivation att sluta röka. Du kan till exempel samla information och göra en lista över anledningar till att sluta. Testa ditt röksug genom att anteckna varje gång du röker en cigarett och vad du gör just då. Sätt sedan betyg på hur viktig just den cigaretten är. Var det en nödvändig, utsökt god cigarett? Eller var det en onödig cigarett som inte betydde så mycket egentligen? Skapa rökfria zoner. Sluta röka helt och hållet på de ställen där du tillbringar din mesta tid, till exempel jobbet, skolan eller hemma. För dig som är vuxen, testa appen Rökfri – du får tips om övningar och ger dig den kunskap du behöver för att bli rökfri. Appen är gratis och laddas enkelt via App store eller Google Play. Råd och stöd förbättrar möjligheterna att bli rökfri. Du kan få råd och stöd hos Sluta-röka-linjen. Ring 0

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum