De vinner Göteborgs Companipris 2018

Årets vinnare är biotechbolaget I-Tech som på ett hållbart sätt håller havstulpaner borta från fartygsskrov. Priset delas ut av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co samt kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson, den 2 april i samband med Börssällskapets möte.

- Årets vinnare är ett företag som visat på stort entreprenörskap och nytänkande. De har genom innovativt forskningsarbete förändrat sin bransch och är nu i den absoluta framkanten av utvecklingen. I-Tech har en unik och hållbar produkt som är världsledande säger Kristin Mari Riera, projektledare på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.

I-Tech bildades 2000 och är en spin-off från forskning på Göteborgs Universitet och Chalmers. Det är ett forskningsintensivt bolag som applicerar bio-teknik på ett av fartygsbranschens stora problem, påväxt av havstulpaner. Genom produkten, substansen Selektope som man tillsätter i båtbottenfärg stöter man bort havstulpanerna från fartygsskrovet. Selektope är unikt vid fartygsskydd då det är den enda substansen i världen som inte har en dödande verkan på havstulpaner.

− I en stad med många spännande och lovande bolag känner vi stor ödmjukhet att stå som vinnare till Göteborgs Companipris. I-Tech, som fötts ur den lokala akademiska forskningen och som till stor del backats upp av lokala finansiärer, står mitt i en global expansion i den för Göteborg så kännetecknande marina sektorn. Vi delar äran med alla som varit med i vår knappt 20-åriga resa säger Philip Chaabane, VD på I-Tech.

Fakta om Göteborgs Companipris:

• Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 sek och en silverstatyett.
  • Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Terese Carlson
PR och Relationer på Göteborg & Co för Näringslivsgruppen

Kristin Mari Riera
Projektledare på Göteborg & Co för Näringslivsgruppen

Philip Chaabane
VD I-Tech

Ledningsgrupp, I-Tech. Foto: Anders Bryngel

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.