De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor

Efter en intensiv ansöknings- och bedömningsprocess utsågs igår kväll fem projekt till pristagare av Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.
Lidl utlyste i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Detta tack vare Lidls kunder som bidragit till detta genom en prishöjning på plastbärkassen med 50 öre.
Intresset har varit stort och Lidl mottog totalt 27 kvalitativa ansökningar. Pristagarna är Friluftsfrämjandet, Karlstad universitetet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise och representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen. De gemensamma nämnarna är fokus på olika typer av återvinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.
– Det är otroligt inspirerande att se det stora engagemang som ligger bakom de vinnande projekten. Vi är stolta över att kunna lyfta aktörer som kommer med kreativa framtidslösningar och inspirerar andra genom sitt engagemang. Tio miljoner kronor kommer göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast. Jag ser fram emot att följa projekten under de kommande åren, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Pristagare organisationer och projekt:
Friluftsfrämjandet
Skogsmulle och plastutmaningen - modernisera Skogsmulles berättelser och nå ut med kunskap om utmaningar med plast i naturen till barn.
Prissumma: 486 000 SEK
Karlstad universitet
Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling - framtagande av en guide kring förpackningsdesign med syfte att minska den totala miljöbelastningen.
Prissumma: 3 848 192 SEK
Rise IVF
Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt - öka andelen återvunnen plast i livsmedelsförpackningar genom flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast.
Prissumma: 1 880 000 SEK
KTH Kemisk Återvinning
Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall - Utforska kemisk återvinning som medel för att förbättra effektiviteten för plaståtervinning samt öka förståelse för hur plastflöden kan hanteras.
Prissumma: 1 400 000 SEK
Rise Solvolys
Återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall - Testa och validera en återvinningsprocess som kan användas för plast kontaminerad med organiskt avfall, till exempel matrester
Prissumma: 2 439 200 SEK
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder






Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
