De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor

Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.

Fem värdiga pristagare vann Lidls hållbarhetspris och delar på 10 miljoner kronor. Bild: Prisceremoni på Operakällaren 5 december

Efter en intensiv ansöknings- och bedömningsprocess utsågs igår kväll fem projekt till pristagare av Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.

Lidl utlyste i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Detta tack vare Lidls kunder som bidragit till detta genom en prishöjning på plastbärkassen med 50 öre.

Intresset har varit stort och Lidl mottog totalt 27 kvalitativa ansökningar. Pristagarna är Friluftsfrämjandet, Karlstad universitetet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise och representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen. De gemensamma nämnarna är fokus på olika typer av återvinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.

– Det är otroligt inspirerande att se det stora engagemang som ligger bakom de vinnande projekten. Vi är stolta över att kunna lyfta aktörer som kommer med kreativa framtidslösningar och inspirerar andra genom sitt engagemang. Tio miljoner kronor kommer göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast. Jag ser fram emot att följa projekten under de kommande åren, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Pristagare organisationer och projekt:

Friluftsfrämjandet
Skogsmulle och plastutmaningen - modernisera Skogsmulles berättelser och nå ut med kunskap om utmaningar med plast i naturen till barn.
Prissumma: 486 000 SEK

Karlstad universitet
Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling - framtagande av en guide kring förpackningsdesign med syfte att minska den totala miljöbelastningen.
Prissumma: 3 848 192 SEK

Rise IVF
Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt - öka andelen återvunnen plast i livsmedelsförpackningar genom flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast.
Prissumma: 1 880 000 SEK

KTH Kemisk Återvinning
Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall - Utforska kemisk återvinning som medel för att förbättra effektiviteten för plaståtervinning samt öka förståelse för hur plastflöden kan hanteras.
Prissumma: 1 400 000 SEK

Rise Solvolys
Återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall - Testa och validera en återvinningsprocess som kan användas för plast kontaminerad med organiskt avfall, till exempel matrester
Prissumma: 2 439 200 SEK

Friluftsfrämjandet och Skogsmulle - prissumma: 486 000 SEK
Karlstad Universitet - prissumma: 3 848 192 SEK
Rise IVF - prissumma: 1 880 000 SEK
KTH Kemisk återvinning - prissumma: 1 400 000 SEK
Rise - prissumma: 2 439 200

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.