Lidl Sverige

De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor

Dela
Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.
Fem värdiga pristagare vann Lidls hållbarhetspris och delar på 10 miljoner kronor. Bild: Prisceremoni på Operakällaren 5 december
Fem värdiga pristagare vann Lidls hållbarhetspris och delar på 10 miljoner kronor. Bild: Prisceremoni på Operakällaren 5 december

Efter en intensiv ansöknings- och bedömningsprocess utsågs igår kväll fem projekt till pristagare av Lidls hållbarhetsinitiativ Lidl Future Initiatives/Plastutmaningen.

Lidl utlyste i höstas att ge högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut möjlighet att ansöka till Plastutmaningen om totalt 10 miljoner kronor som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Detta tack vare Lidls kunder som bidragit till detta genom en prishöjning på plastbärkassen med 50 öre.

Intresset har varit stort och Lidl mottog totalt 27 kvalitativa ansökningar. Pristagarna är Friluftsfrämjandet, Karlstad universitetet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise och representerar tillsammans de målsättningar* som legat till grund för Plastutmaningen. De gemensamma nämnarna är fokus på olika typer av återvinning av plast som idag är svår eller omöjlig att återvinna, att sluta kretsloppet eller att verka kunskapshöjande mot konsument, framförallt barn och ungdom, såväl som mot förpackningsutvecklare.

– Det är otroligt inspirerande att se det stora engagemang som ligger bakom de vinnande projekten. Vi är stolta över att kunna lyfta aktörer som kommer med kreativa framtidslösningar och inspirerar andra genom sitt engagemang. Tio miljoner kronor kommer göra stor nytta för framtidens lösningar kring plast. Jag ser fram emot att följa projekten under de kommande åren, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Pristagare organisationer och projekt:

Friluftsfrämjandet
Skogsmulle och plastutmaningen - modernisera Skogsmulles berättelser och nå ut med kunskap om utmaningar med plast i naturen till barn.
Prissumma: 486 000 SEK

Karlstad universitet
Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling - framtagande av en guide kring förpackningsdesign med syfte att minska den totala miljöbelastningen.
Prissumma: 3 848 192 SEK

Rise IVF
Återvunnen konsumentplast i film för livsmedelskontakt - öka andelen återvunnen plast i livsmedelsförpackningar genom flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast.
Prissumma: 1 880 000 SEK

KTH Kemisk Återvinning
Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall - Utforska kemisk återvinning som medel för att förbättra effektiviteten för plaståtervinning samt öka förståelse för hur plastflöden kan hanteras.
Prissumma: 1 400 000 SEK

Rise Solvolys
Återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall - Testa och validera en återvinningsprocess som kan användas för plast kontaminerad med organiskt avfall, till exempel matrester
Prissumma: 2 439 200 SEK

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Fem värdiga pristagare vann Lidls hållbarhetspris och delar på 10 miljoner kronor. Bild: Prisceremoni på Operakällaren 5 december
Fem värdiga pristagare vann Lidls hållbarhetspris och delar på 10 miljoner kronor. Bild: Prisceremoni på Operakällaren 5 december
Ladda ned bild
Friluftsfrämjandet och Skogsmulle - prissumma: 486 000 SEK
Friluftsfrämjandet och Skogsmulle - prissumma: 486 000 SEK
Ladda ned bild
Karlstad Universitet - prissumma: 3 848 192 SEK
Karlstad Universitet - prissumma: 3 848 192 SEK
Ladda ned bild
Rise IVF - prissumma: 1 880 000 SEK
Rise IVF - prissumma: 1 880 000 SEK
Ladda ned bild
KTH Kemisk återvinning - prissumma: 1 400 000 SEK
KTH Kemisk återvinning - prissumma: 1 400 000 SEK
Ladda ned bild
Rise - prissumma: 2 439 200
Rise - prissumma: 2 439 200
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye