December 2019 i korthet – 1 213 förmedlade bostäder och nytt förmedlingsrekord

I december förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 213 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 9,8 år.

Foto: Mostphotos

Totalt under 2019 förmedlades 15 030 lägenheter. Det är 1 575 lägenheter fler än under 2018 och ett nytt förmedlingsrekord.

I december förmedlades 265 studentbostäder och 130 ungdomslägenheter. 287 av de totalt 1 213 förmedlade bostäderna var nyproducerade.

SNABBFAKTA DECEMBER

• Kortaste kötiden: Elin Falks Gata 2, Tallkrogen; studentlägenhet (1 rum och kök; 26 kvm) – 1 månad
  • Längsta kötiden: Värtavägen 27, Ladugårdsgärdet; vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 62 kvm) – 33,9 år
  • Mest klickade annonsen: Ekensbergsvägen 130, Gröndal (3 rum och kök; 62 kvm) – 20 514 sidvisningar
  • Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Sävlången/Idlången, Årsta – 2 642 sidvisningar

Foto: Mostphotos

Stockholm växer – så här kan vi tänka oss att pendla13.12.2019 14:13:54 CETNyheter

Under 2018 var det fler som flyttade från än till Stockholms län. Ofta gick flytten till orter strax utanför länet. Eftersom många ändå har kvar sin anknytning blir Stockholms arbetsmarknadsregion geografiskt sett större. En undersökning ställd till Bostadsförmedlingens kundpanel visar att intresset för att flytta utanför länsgränsen skulle vara ännu större om förutsättningarna för pendling blev bättre.