December stressigaste månaden på svenska arbetsplatser

Var femte svensk, 20 procent, uppger att december är den månad på året då de är som mest stressade på jobbet. Februari och mars är de minst stressiga månaderna på arbetet. Det visar Sveriges största arbetslivsundersökning, ManpowerGroups Work Life.

- Många instämmer nog i att december är en månad med extra högt arbetstempo. Planering och prioritering blir extra viktiga inför en period då många är lediga, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Var femte svensk, 20 procent, uppger att december är den månad då de är som mest stressade på jobbet. Det visar Sveriges största arbetslivsundersökning, ManpowerGroups Work Life. Lika många uppger att juni är stressigt. Februari och mars är de lugnaste månaderna – endast 9 procent av svenskarna anser att det är bland de stressigaste jobbmånaderna.

– Tidig planering kan bidra till att minska stressnivåerna inför jul. Samtidigt orsakas stress ofta av otydligt ledarskap och bristande struktur. Arbetsgivare som vill minska stressnivåerna bör satsa på att stötta och utveckla sina chefer – det ger nöjdare medarbetare och bättre chanser att både rekrytera och behålla anställda, säger Mikael Jansson.

Om ManpowerGroups Work Life
ManpowerGroups Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under september 2022 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 931 personer har svarat på undersökningen, varav 1847 har svarat på denna fråga (se tabell nedanför).

Tre sätt att minska din decemberstress:

1. Sänk kraven
    December har färre arbetsdagar, samtidigt som kraven ofta ökar – både på att hinna med de sista leveranserna på jobbet och att fixa den perfekta julklappen och julmaten där hemma. Försök sänka kraven på dig själv och fokusera på det som är viktigast.

2. Be om hjälp
    Din arbetsgivare har ett ansvar för att din stressnivå inte ska bli ohållbar. Ha en öppen dialog om din arbetssituation, och be chefen hjälpa dig med att prioritera kring vilket arbete som kan vänta.

3. Arbeta hemifrån
    Har du ett jobb som kan och får göras hemifrån? I en Work Life-undersökning 2021 uppgav nästan varannan svensk, 44 procent, att den jobbrelaterade stressnivån sjönk när de distansarbetade under pandemin. Att arbeta hemifrån kan göra det enklare att hinna med arbetsuppgifterna inför julen.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Ny jobbprognos: Stiltje på arbetsmarknaden i telekom- och kommunikationsbranscherna i början av året11.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i telekom- och kommunikationsbranscherna förväntar sig en oförändrad sysselsättning inför det första kvartalet 2023. Det skiljer sig markant från den genomsnittliga sysselsättningsprognosen för alla branscher, som ligger på +23 procent. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Fortsatt starka anställningsplaner för bank-, finans- och fastighetsbranscherna under Q111.1.2023 07:55:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i bank-, finans- och fastighetsbranscherna förväntar sig en sysselsättningsprognos på +35 procent inför det första kvartalet 2023, vilket är högre än riksgenomsnittet på +23 procent och den näst högsta prognosen av alla branscher. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Ny jobbprognos: Inbromsning för arbetsmarknaden i norra Sverige i starten av året10.1.2023 08:20:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Norra Sverige förväntar sig en sysselsättningsprognos på +15 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 17 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Norra Sveriges jobbprognos inför det första kvartalet är lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Försiktig start på 2023 för arbetsmarknaden i Östra Götaland10.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Östra Götaland förväntar sig en sysselsättningsprognos på +12 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 19 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Östra Götalands jobbprognos är rejält lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.