Den danska korvkiosken "pølsevogne" fyller 100 år

Det finns få saker som förknippas så starkt med Danmark som ”rød pølse” och de rullande korvkioskerna som serverar dessa läckerheter. I år firar "pølsevogne" sitt 100-årsjubileum.

Rød pølse med tillbehör Foto: LABAN Stories

Den 18 januari 1921 fick de sex första "pølsevogne" (rullande korvkiosker) tillstånd att sälja "røde pølser" i Köpenhamn. Den danska korven nådde toppen av sin popularitet efter andra världskriget med cirka 500 korvkiosker bara i Köpenhamn.

Korven är fortsatt populär i Danmark. Numera finns det till och med ett officiellt dansk korvmästerskap för att hedra denna ikoniska maträtt.

De röda korvarna kokas eller steks och serveras med rostad lök, hackad lök eller inlagda gurkskivor och gärna med tre sorters sås - ketchup, senap och remouladesås. Idag kan du njuta av den danska korven i ekologiska gourmetversioner hos t ex Den Økologiske Pølesmand eller Nordic Hotdog i Köpenhamn.

Rolig fakta:

• Den 18 januari 2021 är det 100-årsjubileum för den danska korvkiosken.
  • 1940-50 fanns det cirka 500 korvkiosker i Köpenhamn. Idag finns ca 10% kvar.
  • Den röda danska korven, rød pølse, serveras ofta och gärna med olika tillbehör som t ex rostad lök, tunn inlagd gurka, ketchup, senap, remouladesås.
  • Att äga och driva en korvkiosk i Danmark är ofta ett enmansföretag och ofta bär kiosken ägarens namn.
  • På morgonen kan man ofta se korvkioskägarna komma dragandes på sina rullande korvkiosker i Köpenhamn. Att det ibland blir trafikköer bakom tar Köpenhamnarna med ro. Här ser man stolt på sina korvkiosker.
  • De rullande korvkioskerna (pølsevogne) fått många smeknamn. Ett av dem är ”café fodkoldt” (Café kalla fötter).

Här serveras extraordinär rød pølse i Danmark:

• Den Michelin-stjärniga restaurangen MeMu i Vejle har vunnit den danska nationella korvtävlingen två gånger. År 2019 serverades den klassiska korven med rökta äpplen, chorizokorv, inlagd glasört och majonäs smaksatt med habanero chili.
  • Nära Kastrup flygplats ligger Flyvergrillen som är en korvkiosk med mycket tradition.
  • John's Hot Dog Deli på Hovedbanegrden i Köpenhamn har blivit framröstad som bästa korvkiosken i Köpenhamn.
  • På bästa plats i centrala Aalborg hittar du Hotdoggeriet

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Den danska korvkiosken "pølsevogne" fyller 100 år. Foto: LABAN Stories

Rød pølse med tillbehör Foto: LABAN Stories
Rød pølse Foto: LABAN Stories
Pølsevogn, en rullande korvkiosk Foto: LABAN Stories
Rød pølse Foto: LABAN Stories
Gäster vid en pølsevogn Foto: LABAN Stories

Nytt museum återupplivar Hans Christian Andersen5.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Under sommaren 2021 kommer ett nytt Hans Christian Andersen-museum i Odense att öppna. Det blir ett helt nytt museum med nya vinklar på historien om H.C. Andersens liv och arbete. Museet kommer att ge en unik konstnärlig upplevelse där landskap, arkitektur och modern utställningsdesign kommer kombineras och där nya perspektiv av en av de mest älskade och kreativa tänkarna i världshistorien kommer visas. Personen bakom det ambitiösa arkitektoniska projektet är den japanska stjärnarkitekten Kengo Kuma. Projektet har möjliggjorts genom en omfattande donation från A.P. Møller Foundation.

Nytt Spa i ikoniska byggnader i Köpenhamn7.9.2020 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt spa har sett dagens ljus i Köpenhamn i början av september. Det är AIRE Ancient Baths, som redan är etablerade ibland annat New York och Barcelona, som har öppnat upp i en av Carlsbergs historiska byggnader där också Hotel Ottilia ligger. Närmare bestämt i de gamla källarvalv där Carlsberg förvarade tonvis med malt som behövdes till öl-produktionen när bryggeriet var i drift. En av de mer spektakulära behandlingarna är ett vinbad där spa-besökaren bland annat ligger i ett bad med spanskt rödvin i 30 minuter.