Det är inte Norge som är den sista Sovjetstaten

Foto: pajsa1000/Pixabay

”Vi låtsas jobba och de låtsas betala vår lön. På så sätt kan vi upprätthålla bilden av att vårt samhälle fungerar”. Med de orden sammanfattade en person hur man i Sovjetunionen strävade på med att klara vardagen. Man byggde upp två parallella verkligheter. Den ena var den man pratade om och den andra var den man levde i. På så sätt man konflikter som ändå inte ledde till något.

Vår gamle minister Björn Rosengren kallade Norge för den sista Sovjetstaten, men det är inte sant. Det är Sverige. Vi har de senaste åren blivit allt skickligare på att bygga upp parallella verkligheter som passar våra syften. Här följer några exempel.

-          Ingen förnekar att utmaningarna inom hållbarheten är mycket stora och att det finns behov av stora reformer för att lösa framför allt energifrågorna. Vad gör man då i Sverige. Jo, man pratar plastpåsar, vilket är ett försumbart problem i samhället. Istället för att exportera svensk insamling och återvinningsteknik, pratar politiker om skatt och förbud, skatt och förbud och så vidare. För att lösa ett i realiteten icke-problem. Medborgare som inte är så insatta kan då känna att det var väl bra att man tar tag i detta. Men det löser inget, skapar bara kostnader och bromsar utvecklingen. Men genom att konstant prata om det ser det ut som om vi jobbar på att lösa ett verkligt problem.

-          Stölder, hot, våld och trakasserier hör idag till dagligvaruhandelns största problem, något som branschen högljutt påtalat de senaste fem åren. Behovet av förstärkningar inom rättsväsendet och modernisering av lagar är stora. Men detta kostar stora pengar och skattkistan har många stora hål, så vad får vi. Retorik till exempel, det som innan valet var 10.000 fler poliser är nu 10.000 fler polisanställda, inklusive personal i kriminalvården. Rikspolischefen bjuder in till konferens med handelns representanter för ett drygt halvår sedan, och sedan dess ingenting. Regeringen tillsätter en utredare, som inte själv tror på tillträdesförbud, att utreda tillträdesförbud. Utredningen kom i januari i år. Sedan dess, ingenting. Men det ser ut som om man gör något, man har ju minsann låtit göra en utredning!

Detta var två exempel, du har säkert fler som visar på vilket land som är den sista sovjetstaten. Maila mig gärna på par.bygdeson@livsmedelshandlarna.se

Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna

Foto: pajsa1000/Pixabay

Culvert city - där medborgarnas säkerhet är viktig17.11.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Livsmedelshandlarna har varit Culvert City i Los Angeles, Här är polisen kommunal för att man vill ha den nära, medborgarna kan varje månad se hur polisen gör sitt jobb via färsk statistik. Dessutom kan de fika med sin polis som har som mål att alltid komma inom två minuter efter att de fått in ett larm. Ett relativt populärt nöje i Kalifornien är att följa polisens arbete live via kameror av olika slag. Du kan abonnera på det och få ett sms varje gång en livesändning startar: https://www.nbclosangeles.com/on-air/as-seen-on/WATCH_-SoCal_s-Wildest-Police-Chases_Los-Angeles-297080651.html?fbclid=IwAR1JYOVynPK_N35vla8UsK6pdiwpW7MCoqIwH49bRyCu8X2X7Q-0phBNjyU

Känsliga uppgifter kan bli offentliga vid ansökning om tobakstillstånd6.11.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Kravet på att så många uppgifter ska lämnas in till kommunen för att få söka tillstånd för tobaksförsäljning leder till att vissa personliga och finansiella uppgifter kan komma att omfattas av offentlighetsprincipen. För att uppmärksamma kommunen på vilka uppgifter som handlare anser bör vara sekretessbelagda bör handlare vara tydliga med vilka uppgifter som är känsliga vad gäller personliga eller finansiella uppgifter. Susanna Norelid vid Norelid Advokatbyrå reder ut begreppen och förklarar lite närmare om vad som gäller angående sekretess. Som handlare får du också tips om hur du kan göra, även om du redan sökt tillstånd.