”Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg” — fredagsporträttet med Maria Karlsson

Tack vare sitt eget driv och nyfikenhet på sina äldre, erfarna och kunniga kollegors kunskap har Maria Karlsson idag jobbat sig till rollen som biträdande fastighetsförvaltare. Nu handlar dagarna om kontraktshanteringar och alla de ärenden som uppstår kring hyresgästers boende. Hon är särskilt förtjust i Bagarmossen, är ett socialt geni med stor familj och vänskara, och hon minns semesterdagarna i Dalarna som sommarens bästa. Hon använder bakning som terapi och har ett extra gott öga till ett av Afrikas länder.

Du är en av alla yrkesväxlare inom Einar Mattsson, berätta hur gick det till?
— Det var en äldre kollega som väckte den idén, en kollega som jag pratar mycket med. Hon berättade ofta vad hon gjorde på dagarna och jag tyckte att det lät intressant. Jag jobbade i kundtjänst då och tog upp det på mitt mål- och inspirationssamtal (som vi har med våra chefer) att det var något jag skulle kunna tänka mig i framtiden. Jag fick efter ett tag börja praktisera som biträdande fastighetsförvaltare. När praktiktiden tog slut dök det upp en möjlighet så att jag kunde fortsätta i den rollen.

Vad drömde du om att bli som barn?
— Jag har haft många olika drömmar som barn. Jag har alltid älskat att baka och laga mat, men det som fastnade och stannade under en längre period var att bli lärare. Jag tycker väldigt mycket om barn, så jag velade länge om jag skulle börja studera till förskolelärare. Men så blev det inte.

Vad har du för yrkesdrömmar framöver?
— Det finns ingen speciell dröm just nu, då jag trivs väldigt bra på min tjänst jag har idag. Jag utvecklas väldigt mycket och det är det jag vill. Det finns så många roller i fastighetsbranschen som är intressanta så vi får se vad jag känner för lite längre fram.

Hur ser en typisk dag ut för dig?
— Vi biträdande fastighetsförvaltare har hand om alla frågor kring lägenheterna. Det handlar om kontrakt, störningar, andrahandsuthyrning, byten med mera. Det innebär många mejl och mycket telefonkontakt med våra hyresgäster, vilket är väldigt trevligt.

Hur är det att jobba i fastighetsbranschen tycker du?
— Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg. För mig var fastighetsbranschen väldigt okänd när jag började på Einar Mattssons kundtjänst. Jag kom då direkt från restaurangbranschen.

Vad är bäst med att ha Einar Mattsson som arbetsgivare?
— Jag gillar att det är familjärt, att alla hälsar och alltid ler mot varandra när man möts i trappan eller vid kaffemaskinen.

Vilket av det hundratal hus som koncernen äger är din favorit?
— Oj vad svårt, det finns så många hus som jag tycker om. Då måste jag välja ett av husen jag själv jobbar med, då jag känner till dem bäst. Då blir svaret kvarteret Landsfogden ute i Bagarmossen. Området är väldigt mysigt, har charm och det är en väldigt härlig stämning. Vissa hyresgäster har bott där länge och många känner varandra. Det är en fin gemenskap vilket gör det väldigt kul att jobba just där.

Hur blir jag den alla bästa grannen?
— Var den grannen du själv vill ha som granne, var alltid trevlig och hälsa, det kommer du långt på.

Har du någon kollega du beundrar?
— Ja, Marie-Louise Mörke. Hon har lärt mig så enormt mycket. Hon är en genomsnäll person som är extremt kunnig i sin roll och väldigt pedagogisk när hon lär ut. Jag uppskattar verkligen att hon tog sig an mig när jag var ny och så självklart lärde mig alla väsentliga delar.

Har du sett några fördelar med att jobba hemma? Hur känns det att från oktober kunna komma tillbaka till jobbet igen?
— Det är jättebra att vi har haft den möjligheten. Jag har vart mestadels på kontoret. Jag föredrar att vara på plats och följa mina vanliga rutiner. Det ska såklart bli skönt att alla kommer tillbaka så man får träffa alla kollegor igen.

Idag är vi inom koncernen inte bara fokuserade på framdrift, utan även på återhämtning eftersom vi jobbar bäst när vi har balans i tillvaron. Hur vilar du upp dig och fyller på energi?
— Jag samlar mycket energi från familj och vänner. Sedan är jag en riktig nörd när det gäller tv-serier, så det blir mycket Friends hemma hos mig.

Hur skapar du glädje för dig själv? Vad gör dig lycklig?
— Min familj och mina vänner ger mig så mycket. Har en ganska stor familj som jag har väldigt bra relation till. Sen har jag väldigt bra vänner som hängt med mig länge och har även många nya vänner som ger mig mycket energi. Det är viktigt med bra stöd och energi från sina nära.

— Som jag berättade tidigare, så är jag en person som älskar att baka. Har jag en dålig dag så kan jag komma hem och ställa mig och baka. Det ger mig ett särskilt lugn, det blir som terapi.

Hur blir jag en bra lyssnare?
— Du engagerar dig i den andra personen och visar att du bryr dig. Ge av din tid och låt dem prata utan att avbryta.

Är du musikalisk eller konstnärlig?
— Nej, inget av det. Men jag älskar att lyssna på musik, det gör mig på väldigt bra humör.

Vilket är årets bästa sommarminne?
— Dagarna i Dalarna hos min syster. Vi var där tillsammans med några gemensamma vänner. Det var ett riktigt miljöombyte, vi åt massa god mat, vi hade kanonväder och som sagt otroligt bra sällskap. Då slappnade jag av helt och kunde njuta av ledigheten.

Vilket är ditt favoritresmål?
— Min favoritresa var nog när jag och min kompis åkte till Kenya, för att besöka en kollegas familj där. Det var väldigt lärorikt och nyttigt att se den miljön och kulturen. Det var intressant att åka runt och se de olika delarna av landet och vi åkte även på safari.

Vad har du för tips till en 18-åring som står med hela (arbets)livet framför sig?
— Våga ta för dig och var inte rädd för att misslyckas, du lär av dina misstag. Prova på många olika saker så blir det enklare att veta vad du vill sen.

”Idag är det svårare att göra ett bra miljöval än ett dåligt och det vill jag förändra” — fredagsporträttet med Emilia Eriksson26.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Kollektivboende och beresta Emilia Eriksson jobbar idag som Miljösamordnare på Einar Mattsson. Välutbildad och med erfarenhet av fastighetsbolag stöttar hon koncernens medarbetare och ledning i att kunna göra fler hållbara val och processer. Hon finner framtidshopp i dem som jobbar för naturen och för en mer hållbar framtid. Lär känna Emilia i dagens fredagsporträtt:

Arbetsmiljöveckan 2024: Trygga team och säkra beteenden stärker en god arbetsmiljö24.4.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

Varje år genomför Einar Mattsson-koncernen en hel vecka där alla medarbetare deltar i olika aktiviteter och fördjupningar kring den gemensamma arbetsmiljön. Arbetsmiljön är allas ansvar och tillsammans skapas förutsättningar för en säker, trygg och inkluderande arbetsplats. KMA-samordnaren Veronica Axeen har en särskilt en viktig roll i Einar Mattsson Byggnads AB plus arbetet tillsammans med underentreprenörerna. Så här halvvägs in i Einar Mattssons arbetsmiljövecka tar vi en avstämning med Veronica.

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).