Det blir en ny omgång av Länk: Riksteatern beställer fler nyskrivna pjäser

Riksteatern beställer nyskrivna pjäser av dramatikerna Sofia Fredén, Anders Duus, Cristina Gottfridsson och Rasmus Lindberg. Pjäsbeställningarna är en del i Riksteaterns Länk-projekt som nu fortsätter i en andra omgång. Den första omgången av Länk, som startade 2010 och knöts ihop i helgen med en teaterfestival i Riksteaterns lokaler i Hallunda, gav bland annat 400 ungdomar i uppåt 30 ensembler i hela Sverige möjligheten att spela nyskriva pjäser på regionala teaterfestivaler.

Det har länge saknats dramatik med rollistor som passar unga stora ensembler. Nu fortsätter Riksteaterns Länk-projekt i en andra omgång med fler pjäsbeställningar. Den här gången är det Sofia Fredén, Anders Duus, Cristina Gottfridsson och Rasmus Lindberg som skriver pjäserna.

- Det ska bli jätteroligt att skriva en pjäs direkt för unga människor. Länk är ett projekt som ger unga skådespelare - ofta tjejer - möjligheten att spela annat än klassiker, Bernarda Albas hus eller pjäser där man gjort om killroller till tjejroller. Jag har en idé till min pjäs, jag har börjat på ett synopsis och tänker att min pjäs ska handla om en grupp som åker på konfirmationsläger, säger Sofia Fredén.

De kulturskolor, gymnasieskolor, ensembler och andra grupper som anmäler sig till Länk-projektet kommer att kunna ladda ner de nyskrivna pjäserna från Riksteaterns webbsida under våren 2013.

Riksteaterns projekt Länk är en bro mellan skolan, unga amatörteatrar, det civila samhället och den professionella teatervärlden. Riksteatern samarbetar med Scenkonstbolaget, Norrbottensteatern, Dalateatern, Regionteatern Blekinge/Kronoberg, Regionteater Väst och Amatörteaterns Riksförbund. Inspirationen kommer från The National Theatre i London där projektet Connections har funnits sedan 1994.

I december 2010 specialbeställde Riksteatern nyskriven dramatik, fem pjäser, av fem framstående dramatiker i den första omgången av Länk. I maj 2011 kunde de nyskrivna pjäserna av Mirja Unge, Emma Broström, Dennis Magnusson, Åsa Lindholm och Stefan Lindberg läggas upp på Riksteaterns webb och ensembler i hela Sverige fick tillgång till materialet. Till Länk-projektet knöts även den brittiska pjäsen En vampyrberättelse av Moira Buffini. Antologin ”Länk 2012 - nya pjäser för unga ensembler”, utgiven på Gidlunds förlag, finns nu också.

Sedan projektet startade i Sverige har Länk involverat många. I oktober 2011 samlades till exempel 60 personer, bland annat regissörer, dramatiker, dramaturger, teaterpedagoger från hela landet i Riksteaterns lokaler i Hallunda för seminarier och workshops. Många ensembler har också fått en direktkontakt via länsteatrarna med regissörer och skådespelare.

Mer om dramatikerna i Länk-projektet

Anders Duus - Redan på Dramatiska Institutet blev Anders Duus uppmärksammad för pjäserna Svälta valp och Måndag är fiskbulledag. Anders Duus har tjänstgjort som först husdramatiker och därefter dramaturg på Riksteatern. Under tiden på Riksteatern skrev han bl a pjäserna Allt skall bort, Vaknätter, Nu är du gud igen, Apberget, Carl Philips längtan och Odysséen. Hans pjäser har spelats på Dramaten, Riksteatern, Ung Scen Öst, Teater Västernorrland, Malmö Stadsteater mfl. Till vintern kommer hans dramatisering av J.M. Barries Peter Pan på Stockholms Stadsteater och på Dalateatern spelas pjäsen Varg. Hans pjäser finns översatta på engelska, tyska, ryska och rumänska.

Sofia Fredén - Sofia Fredén studerade film och teaterdramatik på Dramatiska Institutet på 1992-95. Sofia Fredén är lika känd för sina barnpjäser - Solapan, Ensamcyklaren, Ruttet: ett prinsess liv, Bara barnet, Jorden är min filt - som för sin vuxendramatik; hyllade komedier som debutpjäsen Diamanten, Hand i hand, De stod och dog, Lilla livet, Lärare för livet och Profeten i Västra Götaland. Hennes pjäser har spelats på nästan alla regionala teatrar samt på de flesta stadsteatrarna i Sverige. Pjäserna har även gjort avtryck utomlands i översättningar på engelska, tyska, rumänska, franska och albanska. Sofia Fredén har även skrivit filmmanus, en radioföljetong och vunnit priser bl.a. Henning Mankell-stipendiet och Ibsenpriset.

Cristina Gottfridsson - Malmödramatikern Cristina Gottfridsson har sedan hon debuterade med en pjäs på Malmö Dramatiska teater 1994 gett oss nästan 40 pjäser, de flesta för barn och unga. Mest kända är kanske Alkohålet, Ett hjärtslag bort, Farliga förbindelser, Hill och Gargamella, Mamman som inte visste… och Mohamlet. Hennes pjäser har som spelats på Norrbottensteatern, Stockholms Stadsteater, Helsingborgs stadsteater, Dramaten, Riksteatern och många andra ställen. Cristina Gottfridsson är också spelad utomlands; översatt till engelska, tyska, franska, ungerska, danska och norska. Hon har mottagit priser bl.a. Malmö stads kulturpris och Författarfondens 10-åriga stipendium (2007).

Rasmus Lindberg - är både regissör och dramatiker. Har redan gjort avtryck på den svenska teaterscenen med pjäser som Dan då Dag dog, Förödelsedagsbarnet, Svårast är det med dom värdelösa och Ljusets hastighet. Hans existentiella studier av slumpens mekanik blandar allvar med situationskomik och har gett honom succéer på Riksteatern, Jämtlands länsteater, Scenkonstbolaget - Teater Västernorrland och Norrbottensteatern där han också är verksam som regissör. År 2008 mottog Rasmus Lindberg Henning Mankell-stipendiet.

Ytterligare en pjäsbeställning kommer att göras under sommaren.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna:

Edward Bromberg, projektledare för Länk, telefon 070- 5329789.

Matilda Asp, pressansvarig, tel 08-53199408 eller matilda.asp@riksteatern.se

Om Riksteatern Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. 46 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse - för alla överallt. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. 465 personer anställs per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 medarbetare på hotell. Riksteatern har en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med nio teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits inom Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. Birgitta Englin är sedan 2005 VD för Riksteatern.