Det här prioriterar svenskarna på semestern – män och kvinnor har olika önskemål

Sommarsemestern är den längsta semestern på året för majoriteten svenskar. Men vilken typ av semester prioriterar svenskarna? Avslappning är det som värdesätts högst, visar en undersökning av försäkringsbolaget If. Men det finns skillnader när man tittar till kön – män vill ha egentid, medan kvinnor föredrar att umgås.

Försäkringsbolaget If har frågat svenskarna vad de tycker är viktigast att hinna med på semestern.

Avslappning är det som värdesätts allra högst. Fyra av tio svenskar prioriterar avslappning på semestern. Nästa lika många vill njuta av god mat och dryck under ledigheten. Tid med familjen är också populärt – det svarar en tredjedel.

Att uppleva nya platser, tillbringa tid med sin partner och njuta av naturupplevelser hamnar också högt upp på listan.

Tid med familjen prioriteras högre av kvinnorna än av männen. 38 procent av kvinnorna svarar att umgås med barn och familj är bland det viktigaste. Motsvarande siffra bland männen är 25 procent.

Kvinnor värdesätter också i högre grad avslappning, att upptäcka nya platser och läsa böcker, än män.

God mat och dryck, egentid samt tid med sin partner uppskattas högre av män än av kvinnor.

– Tydligen föredrar män och kvinnor olika saker på semestern. Medan kvinnor gärna vill umgås, föredrar männen att njuta av "egentid”. Det kan vara bra att ha i åtanke när man ska semestra med partner av motsatt kön. Det kan exempelvis vara bra att i förväg planera sommaren så att man slipper onödiga diskussioner under ledigheten, säger Jessica Hjälmered, presschef på If.

Den här sommaren kommer med största sannolikhet att skilja sig åt från tidigare somrar. När världen förändras, förändras också de saker som vi tidigare tagit för givet. Som att resa utomlands. Men Corona behöver inte störa svenskarnas semesterplaner. Det mesta på önskelistan går att uppleva här hemma i Sverige – som till exempel avslappning, upptäcka nya platser och god mat.

– Fokusera på vad som är möjligt. Sommaren är trots allt den bästa tiden på året, vattnet är fortfarande varmt och gräset är lika grönt. Kanske tänker du testa något helt nytt i din hemstad i sommar? Som du gjorde som barn, när sommaren var oändlig och hela staden var ett outforskat område. Eller är det dags för den där cykelhelgen med nära vänner? Varför inte passa på att åka på den där campingresan med grannen ni så länge talat om? Eller bara slappna av och ta det lugnt i trädgården hela semestern, säger Jessica Hjälmered.

Vad tycker du är viktigast att hinna med på semestern? (Tre svar möjliga)

Totalt

Bada

18%

14%

Egentid/tid för mig själv att vara ensam

14%

17%

Läsa böcker

11%

13%

8%

Äventyr

10%

9%

11%

Bo på hotell

6%

Fotografera

Annat

3%

6%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-16 november 2019 har sammanlagt 3 516 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.