“Det som lockar är att vi ansvarar för helheten” — fredagsporträttet med Lisa Isberg

Lisa Isberg har ett brett kontaktnät. LinkedIn-gratulationerna fullkomligt vällde in till både Lisa och Einar Mattsson när nyheten att hon skulle börja kommunicerades. Nästa vecka börjar Lisa som affärsutvecklare på Einar Mattsson Projekt. Vi ställde därför frågor till henne om förväntningar, om jobbet, om stadsbyggnadsfrågor och inte minst lite om vem hon är privat.

Vad lockade dig till Einar Mattsson?
– Jag har alltid haft en positiv bild av Einar Mattsson. Det som lockar är att koncernen ansvarar för helheten, från förvärv av mark till förvaltning av kvarterens fastigheter.

Vilka erfarenheter tar du med dig in i din nya roll som affärsutvecklare här?
– Eftersom jag tidigare varit projektutvecklare så vet jag hur viktigt det är att se till helheten av projekten redan vid förvärv, både när det gäller genomförandet och känsla för slutkunden.

För oss som älskar att jobba kan det vara svårt att hejda sin entusiasm. Hur avgränsar jag min roll hur gör du?
– Det gäller att från början ha en plan för vad vi som företag vill satsa på och hålla sig inom den ramen och inte springa på alla bollar. På samma sätt är det viktigt att bryta ner det i våra olika roller.

Vad har du för förväntningar på koncernen som arbetsgivare och oss kollegor?
– Att vi har en tydlig gemensam strategi, att vi vågar fråga varandra när vi inte kan eller förstår och att vi delar med oss av våra kunskaper.

Vad ser du mest fram emot att göra och lyckas med?
– Jag ser fram emot att får arbeta med att få förvärva nya fina projekt och att sedan från sidan få följa dem på hela resan till nöjda kunder.

Vad ville du bli när du var liten?
– Då drömde jag om att bli arkitekt.

Stadsutveckling

Hur ser du att en plats har potential för ett bostadshus eller kvarter?
– Läget är som vi alla vet allra viktigast. Därefter gäller det att det finns bra kommunikationer nära och att det också finns rätt service som underlättar vardagen för målgruppen.

Vilken är din favoritbyggnad, som du också besökt?
– Då säger jag direkt Casa Milá i Barcelona, ett bostadshus skapat av Gaudí där varje rum är överraskande och vackert.

Finns det något område eller en plats, i Sverige eller utomlands, som ligger dig lite närmare hjärtat?
– Svaret blir då Arkö utanför Norrköping och skärgården runt omkring. Där är min mamma uppvuxen och där har vi också vårt sommarställe.

Vad är en attraktiv plats eller stad för dig?
– Det är en plats där du har tillgång till både lugnet och pulsen.

På vilket sätt kan en fastighetsägare bidra till en attraktivare stad?
– Genom att påverka arkitekturen och samtidigt erbjuda bra boenden genom väl genomtänkta funktioner.

På vilket sätt tycker du att Einar Mattsson bidrar till en attraktivare stad?
– Att företaget som långsiktig fastighetsägare kan erbjuda både hyresrätter och bygga bostadsrätter. Det gör det attraktivt för flera målgrupper att hitta sitt boende.

Vilka frågor brinner du själv för?
– För mig är det mest lustfyllda att skapa attraktiva projekt som passar in i staden och som samtidigt ger goda projektförutsättningar för oss som utvecklar bostäder.

Vilket projekt - historiskt eller kommande – skulle du vilja vara en del av?
– Det hade varit roligt att få vara med under 1910-talet då jugendstilen skapades. Den håller än idag.

Privat

Är du en sportig person?
– Ja, det är jag. Helst så gör jag det tillsammans med hela familjen, så gärna skidåkning, tennis och padel.

Odlar du?
– Jag blir lycklig av blommor, så det finns det mycket av dem i min trädgård.

Hur ser en favorithelg ut för dig?
– Det blir en utflyktsdag till något vackert ställe som exempelvis ett slott, en trädgård eller en utställning. Ännu bättre om det också hinns med lite fix i trädgården.

Vilket är ditt bästa barnuppfostringstips?
– Att vara lyhörd och ta tag i eventuella problem tidigt. Det viktigaste är att vi har roligt tillsammans.

Om du fick göra en film eller tv-serie, vilka skulle ha huvudrollerna och vad skulle den handla om?
– Haha, jag älskar parodier. Det skulle väl i så fall vara en parodi om oss i byggbranschen med exempelvis Christine Meltzer och Johan Rheborg som huvudrollsinnehavare. Själv skulle jag ha en liten biroll, just för att jag gillar att vara med där det händer.

Vilken bok har du på nattygsbordet?
– Där ligger alltid flera böcker, allt från ”Markexploatering” till ”Sveriges historia för barn”. Hemmaprojektet just nu är garderobsrensning så överst ligger ”Säker stil – utmana din garderob”.

Många har förlorat släktingar och vänner i Coronavirusets framfart. Hur ska vi hantera en kollega eller vän som sörjer tycker du?
– Med respekt, alla sörjer olika. Det viktiga är att vi hör av oss och visar att vi bryr oss.

Vilken är den bästa feedback du någonsin fått?
– Det är när kollegor sagt att det är väldigt roligt att jobba tillsammans med mig.

”Ett ärligt och stolt företag med en fin historia” — fredagsporträttet med Jonas Palén16.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Jonas Palén är sälj- och marknadschefen som är uppväxt i byggbranschen. Han låter som en riktig söderkis och har haft grönrandiga fotbollströjor på sig sedan barnsben. Han har en enorm humor, har ansvarat för försäljningen av många framgångsrika bostadsprojekt och ligger alltid i framkant vad gäller relationen till kunderna. I skogen och i köket hittar han lugnet och är idag en tryggare chef än tidigare. Han tycker koncerns finans- och analys-avdelning är fantastisk, men har en komplicerad relation med Malta. Här är han, allas vår ”Palle”:

”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic9.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.

"Vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem" — fredagsporträttet med Fanny Brodin26.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Fanny Brodin är en uppmärksam och omtänksam medarbetare med skarpt intellekt. Efter åren som koncernledningsassistent blev hon uttagen till koncernens trainee-program. Efter lärorika år i olika funktioner i de olika bolagen så jobbar hon idag med digitalisering. Hon älskar mat, mode, litteratur och hänger med i samhällsdebatten. Men det är i Arilds bokskogar, vid havet, på vingården, som Fanny njuter som mest.

”Jag vill bygga hus som jag själv vill bo i” — fredagsporträttet med projektchef Lars Thorén19.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lars Thorén började för bara några veckor sedan som projektchef i koncernens byggbolag. Han har inte bara en snickar-bakgrund, utan har även ett annat yrke på sitt CV. Under de kommande åren kommer Lars och hans team ha fullt upp med att bygga bostäder som han själv kan tänka sig bo i. Nu ägnas dagarna till att möta medarbetare, lära sig koncernen och inte minst att lära sig alla nya strukturer och system.