DHR har instiftat ett pris i Vilhelm Ekensteens anda

DHR har instiftat ett pris som ska gå till en person som förtjänstfullt och framgångsrikt över tid har förbättrat samhället genom att påverka och upplysa makthavare i Sverige om normer och levnadsvillkor som berör personer med nedsatt rörelseförmåga på ett negativt sätt. Personen har också kontinuerligt och ihärdigt lämnat goda förslag på hur samhället kan förbättras. Priset delas ut vartannat år och är på 10 000 kronor.
Håkan Högberg, bild fri att publicera

Årets pristagare

Årets pristagare är Håkan Högberg, aktivist från Västra Frölunda. Han får priset för att under många år ha arbetat pedagogiskt och outtröttligt med att påverka och upplysa makthavare om orättvisorna i levnadsvillkor för personer med nedsatt rörelseförmåga. Håkan Högberg har gett många och konkreta förslag till makthavare på hur Sverige kan förändras, så att personer med nedsatt rörelseförmåga kan bli mer delaktiga i samhället och få en ökad bestämmanderätt över sina egna liv.

Om Vilhelm Ekensteen

Vilhelm Ekensteen var en funktionshinderpolitisk pionjär som redan 1968 i boken På Folkhemmets bakgård lanserade det ”relativa handikappbegreppet”, vilket innebär att det inte är funktionsnedsättningen i sig som verkar handikappande utan mötet med en oförstående omgivning eller bristande miljö som själva funktionshindret uppstår. En självklarhet idag, men då var det revolutionärt, även inom rörelsen.

Vilhelm Ekensteen var vice ordförande för DHR under åren 1994 till 2001. Men framförallt var han en förkämpe för assistansberättigades rättigheter och en av medgrundarna till IfA, Intressegruppen för Assistansberättigade. Han var dess ordförande från det att organisationen bildades år 1994 fram till våren 2020.

Vilhelm Ekensteen avled några veckor före sin 80-årsdag 2021.

Priset i Vilhelm Ekensteens anda delas ut i dag den 2 november, som var Vilhelm Ekensteens födelsedag. I år överlämnas priset i en digital ceremoni.

För mer information och kommentarer, vg kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

Håkan Högberg, bild fri att publicera