Diakonia lanserar ny visuell identitet

Diakonia finns i 26 länder runtom i världen och har under de senaste åren arbetat fram en ny global strategi som bland annat utgår från feministiska principer. Organisationen fortsätter sitt arbete för en rättvis, hållbar och jämlik framtid.
– Diakonia är en kraft, en rörelse och ett hopp. Vårt arbete utvecklas konstant, och för att vara relevanta och hitta lösningar på komplexa problem måste vi vara modiga och flexibla, samtidigt som vi arbetar långsiktigt och är solidariska. Vi behöver en logga och en visuell identitet som reflekterar det. Och nu har vi det, det känns fantastiskt kul, säger Helena Lind, insamlings- och kommunikationschef på Diakonia.
Nära människorna
Den nya visuella identiteten är framtagen i samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B och är tänkt att ytterligare synliggöra organisationens nära arbete med de människor som är drabbade av fattigdom och förtryck.
– Människorna som faktiskt är där, på barrikaderna, i konflikter, i utsatthet – de är kärnan i vårt arbete och vår identitet. Med den nya visuella identiteten hoppas vi att ännu fler människor vill engagera sig tillsammans med oss, som givare eller i våra kampanjer, säger Helena Lind.
Allt Diakonias arbete utgår från vår globala strategi och våra värdeord.
Nyckelord
Kontakter
Sofia Hallonstenpressekreterare
Tel:0765-011 758sofia.hallonsten@diakonia.seEsther Flores Sedmanpressekreterare
Tel:0765-011 747esther.floressedman@diakonia.seHelena Lindinsamlings- och kommunikationschef
Tel:08-453 69 33helena.lind@diakonia.seBilder
Länkar
Om
Diakonia är en biståndsorganisation som bärs av kristna värderingar och arbetar tillsammans med lokala samarbetsorganisationer för en varaktig förändring för de mest utsatta människorna i världen.
Följ Diakonia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diakonia
Påminnelse - Pressfrukost 23/9: Hoten mot internationell humanitär rätt och medias viktiga roll22.9.2025 15:08:04 CEST | Pressmeddelande
Efterlevnaden av internationell humanitär rätt sviker. Hur yttrar sig de ökande hoten mot krigets lagar och vilken roll kan media spela i arbetet för att skydda civila?
Enorma behov i omvärlden – ändå fortsätter biståndsslakten22.9.2025 13:47:45 CEST | Pressmeddelande
Under 2025 ritades biståndskartan om totalt, när Trumpregimen monterade ned USAID. I dagens höstbudget konstaterar regeringen att Sveriges roll som biståndsgivare nu är viktigare än någonsin – men fortsätter ändå på den inslagna vägen och överger civilsamhället i världens fattigaste länder.
Pressfrukost: Hoten mot internationell humanitär rätt och medias viktiga roll9.9.2025 09:47:58 CEST | Pressmeddelande
Efterlevnaden av internationell humanitär rätt sviker. Hur yttrar sig de ökande hoten mot krigets lagar och vilken roll kan media spela i arbetet för att skydda civila?
Starkt stöd för en procent till bistånd bland riksdagspartierna27.6.2025 14:48:56 CEST | Pressmeddelande
Sex av åtta riksdagspartier vill att Sveriges bistånd ska tillbaka till en procent av bruttonationalinkomsten, BNI. Det finns också en bred samsyn om att Sverige ska öka jämställdhetsbiståndet, visar Diakonias årliga partienkät.
Sveriges jämställdhetsstöd på historisk låg nivå19.6.2025 10:27:00 CEST | Pressmeddelande
Sveriges röst för global jämställdhet har tappat i styrka. Det gäller såväl i faktiska kronor som i uttalade ambitioner. Biståndsorganisationen Diakonias nya rapport visar både att stöd till viktiga FN-organ minskat, och att finansieringen som ska bidra till jämställdhet, via Sida, är den lägsta på nära 25 år. Samtidigt slår en ny undersökning fast att lokalpolitiker vill att finansieringen till jämställdhet ska öka.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum






