Direktbuss till Kortedala ska minska trängsel

För att i möjligaste mån undvika trängsel i spårvagnstrafiken sätter Västtrafik in en tillfällig direktbusslinje mellan Kortedala och centrala Göteborg. Bussen börjar köra från och med måndag morgon och kommer gå under rusningstrafik på vardagar.

Direktbussen mellan Kortedala och centrala Göteborg börjar köra måndag 11 maj. Foto: Thomas Harrysson

Under coronapandemin har Västtrafik successivt förstärkt linjer och turer för att i möjligaste mån undvika trängsel ombord.

En av de linjer där trängsel förekommit är spårvagnslinje 11 mellan Kortedala och centrum. Från och med måndag den 11 maj kommer därför en direktbusslinje att börja köra på sträckan.

På morgonen mellan kl. 06:30-09:40 kommer bussarna gå mellan Aprilgatan – Allhelgonagatan – Kortedala Torg – Åkareplatsen/Centralstationen.

På eftermiddagen mellan kl. 14:30-17:40 går bussarna åt andra hållet, det vill säga mellan Centralstationen (läge L) - Kortedala Torg - Allhelgonagatan - Aprilgatan.

Bussen kommer att gå ungefär var tolfte minut och resan tar 16 minuter, vilket är några minuter snabbare än spårvagnen.

För att hjälpa fler resenärer att hitta till bussarna kommer informatörer vara ute på alla fyra hållplatserna.

Resenärer i kollektivtrafiken uppmanas att överväga om de kan avstå en resa, till exempel genom att jobba hemifrån eller gå eller cykla. De som behöver resa ombeds visa hänsyn och hålla avstånd till sina medresenärer, samt resa utanför rusningstid om de kan.

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.