Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.

BRAs flygning från Malmö den 22 december 07.20, som landar klockan 08.45 blir förmodligen det allra första kommersiella flyget som landar på Scandinavian Mountains Airport.

Biljettpriset startar från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Flygningar från alla orter är planerat fram till slutet av mars och om efterfrågan är stor finns möjlighet att sätta in extra flyg.

– Att vara först ut som flygbolag till en helt ny och unik flygplats som den i Sälen Trysil blir verkligen spännande och jag hoppas många kommer att se fördelarna med att flyga klimatkompenserat direkt till skidbacken framför timmar i bil, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

I anslutning till alla flygankomster och avgångar i Sälen finns busstransport med korta restider med Sälenbuss, som bokas separat. SkiStar Sälen & SkiStar Trysil: 10 min till Hundfjället, 15 min till Tandådalen, 20 min till Högfjället, 25 min till Lindvallen, 40 min till Trysil, Stöten: 18 min till Stöten, Kläppen: 45 min till Kläppen.

Via BRAs sajt är det även möjligt att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när planet landar i Sälen Trysil.

Merparten av flygningarna kommer att genomföras med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

Flygfakta

Från Stockholm Bromma: pris från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Avgångar på torsdagar kl 11.20 och söndagar kl 17.45. Från Sälen Trysil går flyget kl 12.50 på torsdagar och 15.50 på söndagar. Första avresa 22 dec. Flygtid: 1 tim 05 min.

Från Göteborg: pris från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Avgång på söndagar kl 14.10. Från Sälen Trysil till Göteborg går flyget kl 19.15 på söndagar. Första avresa 26 jan 2020. Flygtid: 1 tim 15 min.

Från Malmö: pris från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Avgång på söndagar kl 07.20. Från Sälen Trysil går flyget kl 09.15 på söndagar. Första avresa 22 dec. Flygtid: 1 tim 25 min.

Från Ängelholm: pris från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Första avresa 22 dec. Flygtid: 1 tim 20 min.

Från Växjö: pris från 697 kronor per person, enkel resa inkl. skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation. Avgång på söndagar kl 16.50. Från Sälen Trysil till Växjö går flyget kl 18.35 på söndagar. Första avresa 26 jan 2020. Flygtid: 1 tim 20 min.

Boka via www.flygbra.se/salen

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.