Distansutbildning ska lösa kraftig brist på produktionstekniker

Det saknas experter på hur man tillverkar varor och produkter, inte minst på svenska tillverkningsföretag, men också inom nya områden såsom vård och logistik. Därför har utbildningsföretaget Lernia i nära samarbete med näringslivet tagit fram yrkeshögskoleutbildningen Certifierad produktionstekniker som riktar sig till yrkesverksamma inom industriell produktion som vill utvecklas inom sin arbetsroll. Utbildningen är ettårig och läses på distans från antingen Trollhättan eller Västervik.

I en rapport från 2019 genomförd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) framgår det att bristen på produktionstekniker är allvarlig och att kompetenskraven kommer vara omfattande i framtiden. Särskilt stor är efterfrågan på kvalificerade produktionstekniker. I utformningen av Lernias yrkeshögskoleutbildning Certifierad produktionstekniker har flera industriföretag deltagit och Pär Sundberg, Head of Manufacturing Engineering på Koenigsegg Automotive, understryker att det behövs fler välutbildade produktionstekniker.

- Den globala konkurrensen är stenhård. Effektiv produktion i Sverige är extremt viktigt för att kunna behålla både jobb och välfärd här i landet. För att kunna effektivisera och utveckla nuvarande och nya produktionsmetoder behövs det välutbildade produktionstekniker och idag råder det tyvärr brist, säger Pär Sundberg, Head of Manufacturing Engineering, Koenigsegg Automotive.

Utbildningen Certifierad produktionstekniker är en ettårig utbildning på distans från Trollhättan eller Västervik och ska hjälpa personer som redan har kunskaper från industriell produktion att lära sig mer och utvecklas inom sin yrkesroll. Lernia ser att fler företag satsar på att kompetensutveckla befintlig personal samt rekrytera nya kompetenser.

- Vi märker att industrin lägger mer och mer resurser på att kompetensutveckla sin arbetsstyrka i syfte att effektivisera sina verksamheter och ligga i framkant. Det finns stora möjligheter arbeta i en den här branschen och det hoppas vi att fler inser och söker in till utbildningen som börjar i höst, säger Petra Pires, regionchef Lernia Yrkeshögskola.

Läs mer om utbildningen via länken nedan.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Nya utbildningar av lärarassistenter kan göra stödinsatser i skolan bättre16.6.2021 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2019 gäller Läsa-skriva-räkna-garantin, Skolverkets satsning på tidiga stödinsatser i skolan. Men en granskning från Lärarnas Riksförbund visar att insatserna inte räckt till, bland annat på grund av personalbrist. Ett yrke som kan hjälpa till att lösa behovet av extra stöd är lärarassistenter och till hösten startar yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet som ska utbilda fler. Utbildningsaktören Lernia står bakom utbildningarna.

Nu ska Linköpings arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:43:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Linköping med ”Rusta och Matcha” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Nu ska Säffles arbetssökande bli hjälpta till jobb genom ny satsning7.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens prognos för år 2021 visar på en fortsatt dramatisk ökning av arbetslösheten. Samtidigt pågår Arbetsförmedlingens reformering där utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för att få människor sysselsatta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av dem och utökar nu sin verksamhet i Säffle med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande i jobb genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Lernia på Bazaren Järvaveckan – digital monter ska fler få hjälp in i arbete25.5.2021 10:38:15 CEST | Pressmeddelande

När Järvaveckan 2021 går av stapeln i digital form är Lernia på plats för att hjälpa människor som står utan jobb eller vill byta bana i livet. Bazaren är Järvaveckans arbetsmarknadsplattform för rekrytering och utbildning, och mellan den 2-6 juni kan man i Lernias digitala monter få vägledning i jobbsökandet. Lernia har lång erfarenhet av att arbeta med personer som inte har svenska som modersmål och erbjuder en rad anpassade tjänster för gruppen.