Djurens Rätt: Det är hög tid för Sverige att prioritera djurfri forskning

I ett uttalande antaget på Djurens Rätts riksstämma i Örebro uppmanar organisationen regeringen att ta fram en nationell handlingsplan för utfasning av djurförsök.

Foto: Uno L/Shutterstock

Följande uttalande antogs på Djurens Rätts riksstämma i Örebro den 2 juni 2019.

Hundratusentals djur utsätts för djurförsök i Sverige varje år. Många av försöken är plågsamma och medför ett stort lidande för djuren. Hela Sverige upprördes tidigare i år av det öde som drabbade labradorerna på Göteborgs universitet och Djurens Rätt har under våren lyft fram andra konkreta exempel på djurförsök: som hur råttor görs beroende av amfetamin och heroin, hur de hotas med drunkning eller får en tung detektor fastopererad på huvudet.

I Sverige är djurförsöksfrågan politiskt unik, då den som enda djurskyddsfråga förenar alla riksdagens partier – de är alla överens om att djurförsöken ska fasas ut. Men det är avgörande att Sverige tar en mycket mer aktiv roll i arbete med att utveckla den djurfria forskningen.

Trots vackra ord går utvecklingen idag för långsamt och det är nödvändigt att tillräckliga resurser avsätts för att verklig förändring ska kunna åstadkommas för de djur som utsätts. Utmaningen ligger i att omsätta vackra ord till konkret handling.

Djurens Rätt uppmanar regeringen att ta fram en nationell övergripande handlingsplan för utfasning av djurförsök liksom handlingsplaner för en minskning av djurförsök inom olika forskningsområden. Pengar måste styras över till utvecklingen av djurfria metoder och djurfri forskning måste prioriteras via riksdagens budget och på svenska universitet.

Som Sveriges äldsta djurrätts- och djurskyddsorganisation har Djurens Rätt sedan 1882 varit den starkaste rösten för en djurfri forskning och vi kommer fortsätta vara den rösten fram till att djurförsöken har förpassats till historieböckerna.

Foto: Uno L/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning20.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.