Djurens Rätt: Det är hög tid för Sverige att prioritera djurfri forskning

I ett uttalande antaget på Djurens Rätts riksstämma i Örebro uppmanar organisationen regeringen att ta fram en nationell handlingsplan för utfasning av djurförsök.

Foto: Uno L/Shutterstock

Följande uttalande antogs på Djurens Rätts riksstämma i Örebro den 2 juni 2019.

Hundratusentals djur utsätts för djurförsök i Sverige varje år. Många av försöken är plågsamma och medför ett stort lidande för djuren. Hela Sverige upprördes tidigare i år av det öde som drabbade labradorerna på Göteborgs universitet och Djurens Rätt har under våren lyft fram andra konkreta exempel på djurförsök: som hur råttor görs beroende av amfetamin och heroin, hur de hotas med drunkning eller får en tung detektor fastopererad på huvudet.

I Sverige är djurförsöksfrågan politiskt unik, då den som enda djurskyddsfråga förenar alla riksdagens partier – de är alla överens om att djurförsöken ska fasas ut. Men det är avgörande att Sverige tar en mycket mer aktiv roll i arbete med att utveckla den djurfria forskningen.

Trots vackra ord går utvecklingen idag för långsamt och det är nödvändigt att tillräckliga resurser avsätts för att verklig förändring ska kunna åstadkommas för de djur som utsätts. Utmaningen ligger i att omsätta vackra ord till konkret handling.

Djurens Rätt uppmanar regeringen att ta fram en nationell övergripande handlingsplan för utfasning av djurförsök liksom handlingsplaner för en minskning av djurförsök inom olika forskningsområden. Pengar måste styras över till utvecklingen av djurfria metoder och djurfri forskning måste prioriteras via riksdagens budget och på svenska universitet.

Som Sveriges äldsta djurrätts- och djurskyddsorganisation har Djurens Rätt sedan 1882 varit den starkaste rösten för en djurfri forskning och vi kommer fortsätta vara den rösten fram till att djurförsöken har förpassats till historieböckerna.

Foto: Uno L/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.