Djurens Rätt ger sig ut i Sverige med konceptet “Ett kycklingliv i 4D”

“Ett kycklingliv i 4D” heter det nya konceptet, som Djurens Rätt tagit fram, vars syfte är att skapa en upplevelse som efterliknar hur svenska kycklingar lever i kycklingfabrikerna. Therése Lindgren är en av profilerna som var först med att ta del av konceptet och i sommar får allmänheten möjlighet att uppleva den mobila kycklingfabriken runt om i Sverige.
Djurens Rätt koncept “Ett kycklingliv i 4D” och Therése Lindgren. Foto: Sara Arnald och Anders Morén.

Med en idyllisk bild av en svensk gård på utsidan, väntar en helt annan verklighet på insidan. Djurens Rätts nya koncept “Ett kycklingliv i 4D” är en ögonöppnande och tankeväckande upplevelse som ger besökarna en möjlighet att sätta sig in i den svenska kycklingens liv. Den mobila miljöns insida är skapad för att efterlikna en kycklingfabrik med trängsel, hög ljudvolym, smutsigt underlag, starka lukter och dovt ljus. Majoriteten av alla kycklingar lever sina korta liv i de förhållanden som besökarna nu får möjlighet att uppleva i ”Ett kycklingliv i 4D.”

– Det här är den verklighet som över hundra miljoner kycklingar i Sverige lever i, men som göms bakom romantiserade och tillrättalagda reklamfilmer. Nu öppnar Djurens Rätt därför dörrarna till en mobil kycklingfabrik så att svenska folket får se hur det är i verkligheten och jag uppmuntrar verkligen till ett tankeväckande besök, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Inför lanseringen fick flera profiler testa på upplevelsen i “Ett kycklingliv i 4D”. Först på plats för att erfara den återskapade verkligheten av industrin var youtubern, författaren och entreprenören Therése Lindgren, tatueraren och profilen Tindra Tamara, manusförfattaren Lisa Ambjörn, stylisten Madelene Billman, journalisten och programledaren Gurgîn Bakircioglu och entreprenören Carolin Solskär.

– Det kändes fruktansvärt, dels för att det var så otroligt hög ljudvolym, vilket är rimligt när det är så många individer på samma ställe. Och sen lukten, det gjorde ont och var svårt att andas. Jag trodde inte att det skulle vara så illa. Det här är ingenting som jag står bakom eller som någon annan borde stödja, säger Therése Lindgren om sin upplevelse i den mobila kycklingfabriken.

Turnéstopp “Ett kycklingliv i 4D”

“Ett kycklingliv i 4D” kommer att turnera runt i Sverige under sommaren 2023. Djurens Rätt bjuder in allmänheten till den interaktiva upplevelsen som visar vilka förhållanden som turbokycklingar lever under i djurfabrikerna. Turnéplanen kommer att uppdateras löpande och nedan hittar du några av de inbokade stoppen.

21 juni Uppsala Centralstation, Uppsala
27 juni-1 juli Almedalsveckan, Visby
15 juli Open Air Cinema, Göteborg
29 juli Open Air Cinema, Malmö
10-12 augusti Way out West, Göteborg
13-18 augusti Malmöfestivalen
31 augusti - 2 september Frihamnsdagarna, Göteborg

Vid medieförfrågningar om att besöka “Ett kycklingliv i 4D”, vänligen kontakta Djurens Rätts pressjour på 070-649 20 41 eller press@djurensratt.se

Se profilernas upplevelser av “Ett kycklingliv i 4D”.

Djurens Rätt koncept “Ett kycklingliv i 4D” Fr.v.Therése Lindgren, Madelene Billman, Lisa Ambjörn, Gurgîn Bakircioglu, Tindra Tamara, Carolin Solskär. Foto: Sara Arnald och Anders Morén.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.