Djurens Rätt i ny kampanj mot världens första bläckfiskfabrik

Världens första kommersiella bläckfiskfabrik håller just nu på att öppna i Spanien och motreaktionerna har varit stora världen över. De allvarliga miljöriskerna, lidandet och dödandet av intelligenta och karismatiska djur - listan på konsekvenser fortsätter att växa. Djurens Rätt lanserar nu en ny kampanj för att stoppa etableringen av fabriken.
Djurens Rätt lanserar nu en kampanj för att stoppa etableringen av bläckfiskfabriker. Foto: Shutterstock

Djurens Rätt har tidigare uppmärksammat att företaget Nueva Pescanova är på väg att öppna världens första kommersiella bläckfiskfabrik på Gran Canaria i Spanien. Bläckfiskuppfödning involverar uppfödning av bläckfiskar i fångenskap för kommersiell försäljning av deras kött. Denna bläckfiskfabrik skulle leda till att en miljon bläckfiskar dödas för mat varje år. Och då bläckfiskar är köttätare och födan, enligt företaget, skulle bestå av fiskmjöl av fiskolja som huvudingrediens, skulle det även resultera i ett ohållbart överfiske av haven. Uppfödning av olika sorters bläckfiskar planeras dessutom på flera andra platser, inklusive Mexiko och Japan. Djurens Rätt lanserar därför en kampanj för att stoppa byggandet av bläckfiskfabriker.

Planeringen av en bläckfiskfabrik har väckt starka etiska och miljömässiga bekymmer och fått offentliga motreaktioner från hela världen. Ryggradslösa djur såsom bläckfisk täcks i stunden inte av de EU-restriktioner som reglerar djurhållning. Bläckfiskar är djur med karismatiska och nyfikna personligheter, komplexa beteenden och behov och har även visat sig vara mycket intelligenta. De är även ensamlevande djur och ett liv i fångenskap med andra bläckfiskar kan leda till aggression och kannibalism.

– Det finns tillräckligt mycket bevis som visar på att bläckfiskar kan uppleva oro och smärta, vilket denna typ av fabrik skulle medföra. Det skulle också innebära förödande konsekvenser för miljön och andra djurarter om bläckfiskfabriken blir till verklighet. Det är dags att sätta ner foten en gång för alla, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Bläckfiskens liv i fabriken

• Exponerad av onaturligt ljus dygnet runt för att öka reproduktionen, vilket skapar stress då bläckfiskar inte trivs i ljus.
  • Instängd i trånga bassänger med andra bläckfiskar, detta leder till risk för aggressiva revirhävdande och kannibalistiska beteenden då det är ett naturligt ensamlevande djur.
  • Föda som består av fiskmjöl och fiskolja som huvudingrediens, vilket bidrar till ett ohållbart överfiske av haven.
  • Slakt genom isbad, vilket vetenskapligt bevisat orsakar en smärtsam och utdragen död.

Genom den nya kampanjen uppmanar Djurens Rätt svenska makthavare och EU-kommissionen att förbjuda uppfödning av bläckfiskar i hela EU, för att stoppa och förhindra det stora lidandet denna industri skulle medföra.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.