Djurens Rätt kräver ett stopp för elbadsbedövning i kycklingindustrin

Återigen har brister i elbadsbedövning för kycklingar uppdagats på ett svenskt slakteri. “Vi kan inte acceptera att kycklingar skållas levande på grund av utdaterade, dåligt fungerande bedövningsmetoder”, säger organisationen Djurens Rätt som nu kräver att branschen tar sitt ansvar och slopar den omtvistade elbadsbedövningen.

Bild från ett kycklingslakteri. Foto: shutterstock/Lucian Coman

Redan 2018 uppdagades stora brister på Guldfågelns slakteri på Öland. En mängd kycklingar kom in till slakteriet med brutna vingar varje dag och kycklingar har skållats levande på grund av dåligt fungerande slaktrutiner. Nu har liknande brister upptäckts på slakteriet Lagerbergs Atria Sverige AB i Sölvesborg.

– Det här har gått för långt. Vi kan inte acceptera att kycklingar riskerar att skållas levande på grund av utdaterade, dåligt fungerande bedövningsmetoder. Den här metoden måste bytas ut omedelbart, säger Anna Harenius, sakkunnig på Djurens Rätt.

Guldfågeln är det största slakteriet i Sverige som fortfarande använder den omdebatterade elbadsbedövningen, men det förekommer även på något mindre slakterier som hos Atria. Trots att metoden kritiserats av såväl djurrättsorganisationer som forskare och veterinärer.

Skandalerna på Guldfågelns slakteri har varit uppe i media ett flertal gånger och i mars 2019 polisanmälde Djurens Rätt Guldfågeln för brott mot djurskyddslagen.

– Omkring 40 miljoner kycklingar slaktas på Guldfågelns slakteri varje år. Nu måste både Guldfågeln och Atria ta sitt ansvar för djurskyddet och fasa ut den här bedövningsmetoden fortast möjligt, säger Anna Harenius.

Så funkar elbadsbedövning

Kycklingarna hängs upp i benen när de fortfarande är vid medvetande och sedan doppas deras huvuden ner i ett elektrifierat vattenbad. Därefter sticks de i halsen för att avblodas och slutligen skållas i hett vatten.

Om kycklingens huvud missar elbadet eller kniven som skär upp halsen, blir inte kycklingen tillräckligt medvetslös och avlivad utan riskerar att skållas levande.

Många kycklingar har fått benbrott till följd av ovarsam hantering i samband med transport, vilket gör upphängning och hantering extra plågsam för djuren. Det ökade antalet brutna vingar kan också resultera i att bedövningsmetoden misslyckas oftare.

Bild från ett kycklingslakteri. Foto: shutterstock/Lucian Coman
Kycklingar på väg till slakt. Foto: shutterstock/Fahroni
Bild från svensk kycklingindustri 2018, se mer på www.99miljoner.se
Bild från svensk kycklingindustri 2018, se mer på www.99miljoner.se
Fler än 3 kycklingar dödas i den svenska. Infografik från Djurens Rätts kampanj 99miljoner.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt: Polen förbjuder pälsdjursfarmning medan Sveriges djurskydd halkar allt längre efter18.9.2020 08:41:55 CESTPressmeddelande

Inatt röstade Polens parlament, Sejmen, med stor majoritet igenom en ny djurskyddslag som kommer förändra hela den globala pälsindustrin. 356 av 460 ledamöter röstade nämligen för ett förbud av uppfödning av minkar och rävar och avvecklingen ska vara genomförd redan nästa år. Förändringen sker endast dagar efter ett stort avslöjande av grova missförhållanden på Polens största pälsdjursfarm. På denna farm hålls idag över en halv miljon minkar, lika många som i hela Sveriges pälsindustri. Organisationen Djurens Rätt menar att Sverige borde följa efter.

Framgång i djurskyddsarbetet för katter28.5.2020 09:09:01 CESTPressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat om nya djurskyddsregler om hållning av hundar och katter. Den 15 juni börjar de nya reglerna att gälla. En viktig del av den nya föreskriften är att det blir tuffare krav på att djurhållare måste se till att katter inte förökar sig oplanerat. Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Organisationen Djurens Rätt, som länge arbetat med frågan gläds åt beslutet.