Djurens Rätt polisanmäler kycklinganläggning för djurplågeri

Smutsiga, döende och döda kycklingar. Turbokycklingar som har svårt att röra sig. Det är vad som syns på de bilder och filmklipp från en kycklinganläggning i Strängnäs kommun, som Djurens Rätt har mottagit från en anonym källa. Djurens Rätt har valt att polisanmäla anläggningen. Eftersom det handlar om många individer så kan fallet omfattas av den nya straffbestämmelsen grovt djurplågeri.

Bilder från en av Kronfågels kycklingfabriker, som Djurens Rätt nu polisanmält. Foto: Djurens Rätt

Bakgrunden till Djurens Rätts polisanmälan är att organisationen fick in en stor mängd bilder och filmklipp som kan kopplas till en näringsidkare på en kycklinganläggning i Strängnäs kommun. Materialet kommer från en anonym källa och visar allt från trängsel och smutsiga djur, till döda kycklingar som blir nedtrampade av de levande. Anläggningen har en konventionell kycklinguppfödning med turbokycklingar och levererar till varumärket Kronfågel.

– Jag visste sedan innan att det var illa i kycklingfabrikerna, men de här bilderna är fruktansvärda. Videon av turbokycklingen som inte kan röra sig, och blir nedtrampad av andra, etsar sig fast i minnet. Nu finns det ingen tid att förlora, rättsväsendet måste agera mot djurfabriker som denna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

I juli trädde en lagändring om djurplågeri i kraft där det tydliggörs att de som åsamkat djur lidande i större grad, kan åtalas för grovt djurplågeri. Djurens Rätt utgår från det i sin anmälan, men går också in på samtliga brott mot djurskyddslagen som kan vara relevanta.

– Djurens Rätt kommer fortsätta att påminna lagstiftare, rättsväsendet och konsumenter om att djur far illa i djurfabrikerna. Det är under all kritik att kännande individer behandlas på detta sätt i ett land som påstår sig ha världens bästa djurskydd, fortsätter Camilla Bergvall.

Djurens Rätt har också begärt ut kontrollrapporter från Länsstyrelsen för djurskyddskontroller på anläggningen under de senaste tio åren och kan konstatera att Länsstyrelsen bara gjort tre normala djurskyddskontroller på plats sedan 2012. Den senaste kontrollen var föranmäld och genomfördes juni 2022 utan anmärkning, men Länsstyrelsen kontrollerade inte om sjuka eller skadade djur gavs nödvändig vård. Djurskyddskontrollerna dessförinnan, som gjordes för fem och tio år sedan, visade brister kring skaderisker, grava brister i beläggningsgrad (trängsel) och brister i stallklimat.

Bedömningen är att brott har begåtts enligt följande paragrafer:

• 16 kap. 13 § Brottsbalken, näringsidkaren har genom grov oaktsamhet vanvårdat ett stort antal kycklingar och därigenom utsatt dem för lidande i anläggningen.
  • 2 kap. 4 § Djurskyddslag, näringsidkaren har brustit i tillsyn över sjuka och skadade kycklingar.
  • 2 kap. 6 § 2 st. Djurskyddslag, näringsidkaren har brustit i att hålla förvaringsutrymmet rent till den grad att kycklingar fått frätskador av gödsel.
  • 4 kap. 1 § Djurskyddslag, näringsidkaren har brustit i att ge sjuka och skadade kycklingar vård eller avslutat lidandet.

Vid intervjuförfrågningar eller frågor om materialet kontakta 070-649 20 41 eller press@djurensratt.se.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.