Doktor Glas – en ljudpromenad genom Stockholm med Krister Henriksson

Krister Henrikssons enmansföreställning Doktor Glas, baserad på Hjalmar Söderbergs roman, har spelats över trettio gånger på Dramatens stora scen. Nu ges publiken möjlighet att återuppleva dramat under en ljudpromenad genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Från och med idag kan publiken ladda ner en app och spela upp Henrikssons gestaltning. Genom GPS-teknik ges tillgång till en helt ny inläsning som endast går att nå via särskilda punkter runt om i Stockholms innerstad.

Krister Henriksson. Foto: Roger Stenberg. Grafik/Dramaten.

Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig – från Bondeska palatset i Gamla Stan, via mordplatsen i Kungsträdgården och slutligen till mottagningen vid Klara Kyrka. Med en app, där ljudet levandegjorts kan publiken själv vandra genom Stockholms gator och uppleva texten som om den berättades för första gången av Doktor Glas. Karta över promenadvägen finns i appen liksom utförliga och tydliga instruktioner så att publiken lätt kan promenera och uppleva Stockholm genom doktorns ögon.

I den här problematiska tiden känns det viktigt att göra allt för att nå ut på många olika sätt, inte minst till de i riskgrupp som inte kan besöka vårt teaterhus. Krister Henriksson har spelat Doktor Glas jättelänge och nu ska det bli intressant att se hur den tar sig i uttryck i det här formatet, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare och teaterchef på Dramaten.

Regissören Peder Bjurman har tillsammans med DVA Studio skapat en upplevelse som ligger nära teatern men i stället använder stadsrummet som scen. Det enda publiken behöver är en fulladdad smartphone, hörlurar, bekväma kläder och promenadskor.

Med hjälp av GPS-punkter längs vägen spelas text och musik upp och följer publiken i dess promenadtakt. Vid varje ny punkt – appens inbyggda karta guidar fram – spelas en ny scen upp och Doktor Glas dagboksanteckningar hörs i hörlurarna. Scenrummet i form av ljud från omgivningen eller dramatisk musik bidrar till en känsla att befinna sig mitt i ett stundande mord.

Appen känner av användarens tempo och position där varje scen spelas upp i realtid. Kombinationen av tredimensionellt ljud, Krister Henrikssons monolog och platserna man befinner sig på skapar en otrolig närvarokänsla där man själv blir en del av föreställningen. Med Stockholm som scen är detta ett helt nytt sätt att uppleva teater på, säger Johan Ansterus på DVA Studio.

Den melankoliska romanen från förra sekelskiftet skildrar triangeldramat mellan pastor Gregorius, hans fru Helga och doktor Glas, som hamnar i ett moraliskt dilemma när Helga berättar för honom om äktenskapets plågor. Scenföreställningen Doktor Glas med Krister Henriksson hade premiär på Vasateatern 2006 och har sedan dess spelats hundratals gånger, turnerat internationellt till bland annat Helsingfors, London, Köpenhamn och Montreal, och spelas sedan 2011 på Dramatens stora scen.

Upplevelsen är Corona-säkrad, då den utspelar sig utomhus och promenaden görs ensam eller med en vän.

En samproduktion mellan Dramaten, TÅBB AB och DVA Studio AB.

Promenadtid: ca 1 timme och 30 minuter
Promenadens längd: ca 5 km
Utrustning: fulladdad mobiltelefon, hörlurar, promenadskor och bekväma kläder
Kostnad för nedladdning: 59 kr
Text: Hjalmar Söderberg
Medverkande: Krister Henriksson
Idé, regi och bearbetning: Peder Bjurman
Musik: Leif Jordansson
Produktion: DVA Studio AB

Doktor Glas – en ljudpromenad, släpps den 15 september. Appen finns att ladda ner på AppStore och Google Play.

Krister Henriksson. Foto: Dramaten
Karta/Doktor Glas ljudpromenad.
Krister Henriksson. Foto Dramaten

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Dramaten ställer in alla föreställningar till och med 19 november30.10.2020 11:27:39 CETPressmeddelande

Dramatens ledning har idag beslutat att ställa in all publik verksamhet på teaterns scener till och med den 19 november. Beslutet är fattat med anledning av Länsstyrelsen Stockholms beslut om en fortsatt begränsning om max 50 personer vid offentliga sammankomster och Folkhälsomyndighetens allmänna råd för Stockholms län med en uppmaning till allmänheten att avstå från sammankomster, bland annat konserter och föreställningar.

Johan Rockström och Sanna Sundqvist möts i en iscensatt föreläsning om vår stund på jorden29.10.2020 09:01:10 CETPressmeddelande

Hur kommer våra barns och barnbarns planet se ut? Vad kan vi göra i dag för att undvika de värsta katastroferna? Och finns det ett ljus i tunneln till en hållbar och attraktiv värld? Det är frågor som Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, vill besvara i en ny Performance Lecture som nu sätts upp av Dramaten och Nobel Prize Museum. Den 21 november är det premiär för Om vår stund på jorden. Skådespelaren Sanna Sundqvist medverkar och för regi står Ada Berger.