Doktor Glas – en ljudpromenad genom Stockholm med Krister Henriksson

Krister Henrikssons enmansföreställning Doktor Glas, baserad på Hjalmar Söderbergs roman, har spelats över trettio gånger på Dramatens stora scen. Nu ges publiken möjlighet att återuppleva dramat under en ljudpromenad genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Från och med idag kan publiken ladda ner en app och spela upp Henrikssons gestaltning. Genom GPS-teknik ges tillgång till en helt ny inläsning som endast går att nå via särskilda punkter runt om i Stockholms innerstad.

Krister Henriksson. Foto: Roger Stenberg. Grafik/Dramaten.

Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig – från Bondeska palatset i Gamla Stan, via mordplatsen i Kungsträdgården och slutligen till mottagningen vid Klara Kyrka. Med en app, där ljudet levandegjorts kan publiken själv vandra genom Stockholms gator och uppleva texten som om den berättades för första gången av Doktor Glas. Karta över promenadvägen finns i appen liksom utförliga och tydliga instruktioner så att publiken lätt kan promenera och uppleva Stockholm genom doktorns ögon.

I den här problematiska tiden känns det viktigt att göra allt för att nå ut på många olika sätt, inte minst till de i riskgrupp som inte kan besöka vårt teaterhus. Krister Henriksson har spelat Doktor Glas jättelänge och nu ska det bli intressant att se hur den tar sig i uttryck i det här formatet, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare och teaterchef på Dramaten.

Regissören Peder Bjurman har tillsammans med DVA Studio skapat en upplevelse som ligger nära teatern men i stället använder stadsrummet som scen. Det enda publiken behöver är en fulladdad smartphone, hörlurar, bekväma kläder och promenadskor.

Med hjälp av GPS-punkter längs vägen spelas text och musik upp och följer publiken i dess promenadtakt. Vid varje ny punkt – appens inbyggda karta guidar fram – spelas en ny scen upp och Doktor Glas dagboksanteckningar hörs i hörlurarna. Scenrummet i form av ljud från omgivningen eller dramatisk musik bidrar till en känsla att befinna sig mitt i ett stundande mord.

Appen känner av användarens tempo och position där varje scen spelas upp i realtid. Kombinationen av tredimensionellt ljud, Krister Henrikssons monolog och platserna man befinner sig på skapar en otrolig närvarokänsla där man själv blir en del av föreställningen. Med Stockholm som scen är detta ett helt nytt sätt att uppleva teater på, säger Johan Ansterus på DVA Studio.

Den melankoliska romanen från förra sekelskiftet skildrar triangeldramat mellan pastor Gregorius, hans fru Helga och doktor Glas, som hamnar i ett moraliskt dilemma när Helga berättar för honom om äktenskapets plågor. Scenföreställningen Doktor Glas med Krister Henriksson hade premiär på Vasateatern 2006 och har sedan dess spelats hundratals gånger, turnerat internationellt till bland annat Helsingfors, London, Köpenhamn och Montreal, och spelas sedan 2011 på Dramatens stora scen.

Upplevelsen är Corona-säkrad, då den utspelar sig utomhus och promenaden görs ensam eller med en vän.

En samproduktion mellan Dramaten, TÅBB AB och DVA Studio AB.

Promenadtid: ca 1 timme och 30 minuter
Promenadens längd: ca 5 km
Utrustning: fulladdad mobiltelefon, hörlurar, promenadskor och bekväma kläder
Kostnad för nedladdning: 59 kr
Text: Hjalmar Söderberg
Medverkande: Krister Henriksson
Idé, regi och bearbetning: Peder Bjurman
Musik: Leif Jordansson
Produktion: DVA Studio AB

Doktor Glas – en ljudpromenad, släpps den 15 september. Appen finns att ladda ner på AppStore och Google Play.

Krister Henriksson. Foto: Dramaten
Karta/Doktor Glas ljudpromenad.
Krister Henriksson. Foto Dramaten

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Elever skriver monologer i dialog med Dramaten22.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Unga Dramatens dramaturger besöker i september–oktober mellanstadieelever på stockholmsskolor för att inspirera dem till att skriva monologer som sedan dramatiseras och gestaltas av skådespelare från Dramatens ensemble. Först på tur är Farstaängsskolan i Farsta som den 30 september får besök av Nina Dahn, David Book och Pierre Wilkner som då kommer att läsa de monologer som eleverna arbetat med.

Äntligen premiär för Röde Orm16.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Frans G. Bengtssons vikingadrama Röde Orm kan äntligen gå till premiär. Efter försök fram och tillbaka med olika kreativa lösningar har nu regissören Alexander Mørk-Eidem en sjövild och corona-säkrad version att visa för publiken. Huvudrollen, den rödhårige vikingen Orm Tostesson, spelas av Emma Broomé som tillsammans med kollegorna Andreas T Olsson, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Karin Franz Körlof och Dramatendebutanten Lennart Jähkel ger sig ut på vikingaäventyr. Premiär på Stora scenen den 4 oktober. Biljetterna släpps fredagen den 18 september klockan 12.00.

South African multi artist William Kentridge at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm2.9.2020 09:02:26 CESTPressmeddelande

It has been confirmed, that the South African artist William Kentridge’s double bill SIBYL will be performed at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden 10-11 April in 2021. Starting with a world premier of the 22-minute film with live score The Moment Has Gone and concluding with his 42 minute chamber opera Waiting for the Sibyl, this is a singular program of Kentridge’s work never before seen together. In connection with his visit, William Kentridge will also give a Performance Lecture on his artistic practice. The guest performance is part of the new format for the Bergman Festival and tickets will be released in the autumn of 2020.

Nina Jeppsson gör monolog av Sara Stridsbergs Kärlekens Antarktis1.9.2020 10:03:01 CESTPressmeddelande

Efter stora framgångar med monologen av Prousts verk På spaning efter den tid som flytt på Orionteatern tar sig nu skådespelaren och regissören Nina Jeppsson an Sara Stridsbergs roman Kärlekens Antarktis. Det blir en scenisk undersökning av människornas, kärlekens och tidens orimliga villkor. Till Kärlekens Antarktis skulle haft premiär våren 2020 men är framflyttad och får nu urpremiär på Målarsalen den 16 september.