Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

I centrala Stockholm ligger Downtown Camper; ett inspirerande livsstilshotell där natur möter storstad och stockholmare möter inresande. Hotellet fungerar som ett basecamp för urbana upptäckare och atmosfären präglas av gemenskap, kreativitet och nyfikenhet. Gäster och besökare erbjuds nya upplevelser och aktiviteter som främjar en hälsosam och hållbar livsstil. Torsdag den 5 mars anordnas den första av fyra aktiviteter tillsammans med den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation. Aktiviteten, en löprunda följd av en kort föreläsning, är startskottet för samarbetet som förenar hotellets och organisationens gemensamma ambition att bidra till en mer hälsosam och hållbar värld.

-       I samband med att hotellet blev en rökfri zon när den nya tobakslagen började gälla i somras ville vi skapa medvetenhet och sprida kunskap som kan hjälpa våra anställda och gäster att vara tobaksfria, och då känns A Non Smoking Generation som en självklar partner i arbetet med att främja livsstilsval som är bra både för individen och planeten, säger Erica Åberg, General Manager på Downtown Camper.

A Non Smoking Generation har arbetat för barns rätt att förbli tobaksfria i över 40 år. Till skillnad från starten 1979 vet alla idag hur farligt det är att röka, men ännu brister kunskapen om nya tobaksprodukter och nikotinets hälsorisker. Framför allt saknas även medvetenhet om tobakens effekter bortom den enskilda konsumenten. En stor del av organisationens arbete med att motivera unga till tobaksfrihet, och vuxna att skydda barn från tobaksbruk, handlar om att sprida kunskap om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och miljön i alla led av produktionskedjan.

-       Vi är jätteglada för samarbetet med Downtown Camper som ger oss en ny plattform för att sprida kunskap om hur tobak motverkar global hållbar utveckling. Tillsammans kan vi ge både barn och vuxna starka argument för tobaksfrihet, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Under fyra månader, från mars till juni, anordnas aktiviteter med löpning första torsdagen i varje månad. Alla som vill är välkomna att delta i rundan som startar hos Downtown Camper och tar cirka 45 minuter i pratvänligt tempo. Under lanseringseventet den 5 mars får deltagarna först springa med Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, och sedan lyssna till en föreläsning om betydelsen av tobaksförebyggande arbete för barns hälsa och en hållbar framtid.

För mer information, vänligen kontakta:

Nicole Tallberg, kommunikationsansvarig, A Non Smoking Generation, 070-140 95 64

Mette Von Schack, marketing manager, Downtown Camper, 072-322 36 10

Unga kan avstå tobak för en hållbar framtid5.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att sju av tio unga saknar kunskap om det utbredda barnarbetet på tobaksodlingar, och närmare nio av tio saknar kunskap om tobaksindustrins massiva skogsavverkning. Samtidigt uppger majoriteten att dessa hållbarhetsproblem kan vara skäl att avstå från tobak. För tionde året i rad inleder A Non Smoking Generation en föreläsningsturné till Sveriges skolor för att öka denna kunskap och motivera unga till att förbli tobaksfria.

Reklam för vitt snus ökar i sociala medier och ungas bruk ökar i samma takt16.2.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under det senaste året. En ny analys som har genomförts av Meltwater, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete med minst 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor. Samtidigt visar färsk nationell statistik att allt fler ungdomar använder snus och nya nikotinprodukter.