Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

I centrala Stockholm ligger Downtown Camper; ett inspirerande livsstilshotell där natur möter storstad och stockholmare möter inresande. Hotellet fungerar som ett basecamp för urbana upptäckare och atmosfären präglas av gemenskap, kreativitet och nyfikenhet. Gäster och besökare erbjuds nya upplevelser och aktiviteter som främjar en hälsosam och hållbar livsstil. Torsdag den 5 mars anordnas den första av fyra aktiviteter tillsammans med den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation. Aktiviteten, en löprunda följd av en kort föreläsning, är startskottet för samarbetet som förenar hotellets och organisationens gemensamma ambition att bidra till en mer hälsosam och hållbar värld.

-       I samband med att hotellet blev en rökfri zon när den nya tobakslagen började gälla i somras ville vi skapa medvetenhet och sprida kunskap som kan hjälpa våra anställda och gäster att vara tobaksfria, och då känns A Non Smoking Generation som en självklar partner i arbetet med att främja livsstilsval som är bra både för individen och planeten, säger Erica Åberg, General Manager på Downtown Camper.

A Non Smoking Generation har arbetat för barns rätt att förbli tobaksfria i över 40 år. Till skillnad från starten 1979 vet alla idag hur farligt det är att röka, men ännu brister kunskapen om nya tobaksprodukter och nikotinets hälsorisker. Framför allt saknas även medvetenhet om tobakens effekter bortom den enskilda konsumenten. En stor del av organisationens arbete med att motivera unga till tobaksfrihet, och vuxna att skydda barn från tobaksbruk, handlar om att sprida kunskap om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och miljön i alla led av produktionskedjan.

-       Vi är jätteglada för samarbetet med Downtown Camper som ger oss en ny plattform för att sprida kunskap om hur tobak motverkar global hållbar utveckling. Tillsammans kan vi ge både barn och vuxna starka argument för tobaksfrihet, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Under fyra månader, från mars till juni, anordnas aktiviteter med löpning första torsdagen i varje månad. Alla som vill är välkomna att delta i rundan som startar hos Downtown Camper och tar cirka 45 minuter i pratvänligt tempo. Under lanseringseventet den 5 mars får deltagarna först springa med Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, och sedan lyssna till en föreläsning om betydelsen av tobaksförebyggande arbete för barns hälsa och en hållbar framtid.

För mer information, vänligen kontakta:

Nicole Tallberg, kommunikationsansvarig, A Non Smoking Generation, 070-140 95 64

Mette Von Schack, marketing manager, Downtown Camper, 072-322 36 10

Unga behöver och vill ha en tobaksfri skoltid11.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nio av tio tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. Den vanligaste orsaken till att unga börjar röka eller testar nya nikotinprodukter är påverkan från kompisar. A Non Smoking Generations nya Novusrapport visar att de flesta som börjar använda tobak är minderåriga och gör det på grund av grupptryck. Samtidigt visar rapporten att unga vill slippa den pressen i skolan - åtta av tio är positiva till att förbjuda både cigaretter och snus under skoltiden.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Stark opinion mot samarbete med tobaksföretag5.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att färre än en av tio bland allmänheten anser att det är okej att samarbeta med tobaksföretag. Samtidigt är det få som vet att tobaksproduktion orsakar skogsavverkning och barnarbete, samt att ”tobaksfria” nikotinprodukter framställs av tobak. Nu lanserar A Non Smoking Generation en engelsk kortfilm för att öka kunskapen om tobakens globala konsekvenser – i syfte att motivera fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin.

Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.