Dramaten och Kungliga Operan flyttar ateljéer och dekorverkstäder till Flemingsberg

Då hyresavtalet med Vasakronan för verkstäderna och ateljéerna i Gäddviken löper ut kommer Dramaten och Kungliga Operan att flytta produktionscenter till Flemingsberg. Där tecknar nationalscenerna hyresavtal med Fabege AB.

Dekormålare Dick Sandin i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks

Ändamålsenliga lokaler, mer samarbete, kostnadseffektiv lösning och bra kommunikationer är fyra skäl till att Dramaten och Kungliga Operan väljer att flytta sitt produktionscenter till Flemingsberg där de tecknar hyresavtal med Fabege AB.

”Det viktigaste är att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö för våra medarbetare vilket vi kan få hos Fabege. Dessutom flyttar vi till en kommun med en tydlig framtidsvision som vi kan bli en del av”, säger Birgitta Svendén, VD för Kungliga Operan.

Att Operan och Dramaten gemensamt tar det här steget skapar nya förutsättningar för mer samarbeten och nya möjligheter att fortsätta utveckla förutsättningen för teatrarnas verksamheter inom flera olika områden. Vi är också glada att nu får vara en del av utvecklingen i Flemingsberg framåt”, säger Maria Groop Russel, VD för Dramaten.

Dramaten och Operan har tecknat avtal med Fabege AB som blir ny fastighetsägare för nationalscenernas produktionscenter. De delar av Dramatens och Operans verksamheter som avses är bland annat dekorverkstäder, repetitionssalar, del av kostymförråd och arkiv som kommer att flyttas från Gäddviken i Nacka till Flemingsberg i Huddinge. En helt ny byggnad på cirka 12 000 kvm kommer att upprättas av Fabege och beräknas stå klar under 2024.

Sedan 2016 har Operan och Dramaten haft vetskapen om att en flytt från dagens produktionscenter, i Gäddviken i Nacka, var oundviklig då området där verkstäderna idag ligger planeras bli bostäder. Operan och Dramaten har därför letat efter ett nytt område som uppfyller kraven på tillgänglighet och kostnad och som kan erbjuda medarbetarna den höga standard på lokaler som krävs för att tillverka och skapa produktioner för opera, teater, balett samt barn och unga.

I dag har Dramaten och Operan ett hyresavtal med Vasakronan, som äger fastigheten i Gäddviken. Enligt tidplanen ska verksamheterna vara inflyttade i de nya lokalerna i Flemingsberg år 2024, då kontraktet med Vasakronan går ut.

På Dramaten och Operan finns mer än 100 yrkeskategorier, och många av dem arbetar i verkstäderna i Gäddviken. Dramaten och Operan har i sitt uppdrag från ägaren att värna om hantverkstraditionen och därmed skapa arbetsmöjligheter för unika kunskaper.

”I och med att vi nu får nya lokaler att verka i kan vi säkerställa att Operan och Dramaten håller samma höga konstnärliga kvalitet även i framtiden, och fortsätter vara en viktig aktör för hantverksskickligheten i Sverige. Vi hoppas att nya förmågor ska fortsätta att vara nyfikna på oss och vilja söka sig hit. Vår målsättning är att göra verksamheterna så tillgängliga som möjligt för allmänheten och visa hur vi arbetar med att skapa våra föreställningar”, säger Birgitta Svendén och Maria Groop Russel.

Dekormålare Dick Sandin i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks
Hanna Pettersson, attributmakare i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Dramaten visar inspelade föreställningar på Dramaten Play24.3.2020 15:00:57 CETPressmeddelande

Dramaten välkomnar med glädje publiken till den digitala tjänsten Dramaten Play, med start i morgon onsdag. Tjänsten kommer inledningsvis att innehålla ett bibliotek av tidigare inspelade Dramatenföreställningar, konserter och andra evenemang som exempelvis Performance Lecture. Innehållet, som är kostnadsfritt, kommer att fyllas på löpande och finnas kvar även när teatern öppnar för publik igen.

Spoken Word med Cleo på Dramatens stora scen4.3.2020 09:56:45 CETPressmeddelande

Vårens Spoken Word på Dramaten ges på Stora scenen den 12 och 13 maj och kommer att spelas in av SVT. Medverkar gör bland andra delar av det norrländska hiphopkollektivet Random Bastards som gett grund till artister som Cleo, Fricky, Broder John och Trainspotters. Cleo kommer även medverka som Spoken Word-poet och det blir ett av hennes få stora framträdanden i Stockholm i år. Det blir en kväll sprängfull av ord, mod och en och annan hemlig gäst, allt uppbackat av ett sjumannaband under ledning av Sebastian Ågren. För regi står Niklas Mesaros. Biljetterna släpps fredag klockan 12.00.