Dramaten och Kungliga Operan flyttar ateljéer och dekorverkstäder till Flemingsberg

Då hyresavtalet med Vasakronan för verkstäderna och ateljéerna i Gäddviken löper ut kommer Dramaten och Kungliga Operan att flytta produktionscenter till Flemingsberg. Där tecknar nationalscenerna hyresavtal med Fabege AB.

Dekormålare Dick Sandin i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks

Ändamålsenliga lokaler, mer samarbete, kostnadseffektiv lösning och bra kommunikationer är fyra skäl till att Dramaten och Kungliga Operan väljer att flytta sitt produktionscenter till Flemingsberg där de tecknar hyresavtal med Fabege AB.

”Det viktigaste är att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö för våra medarbetare vilket vi kan få hos Fabege. Dessutom flyttar vi till en kommun med en tydlig framtidsvision som vi kan bli en del av”, säger Birgitta Svendén, VD för Kungliga Operan.

Att Operan och Dramaten gemensamt tar det här steget skapar nya förutsättningar för mer samarbeten och nya möjligheter att fortsätta utveckla förutsättningen för teatrarnas verksamheter inom flera olika områden. Vi är också glada att nu får vara en del av utvecklingen i Flemingsberg framåt”, säger Maria Groop Russel, VD för Dramaten.

Dramaten och Operan har tecknat avtal med Fabege AB som blir ny fastighetsägare för nationalscenernas produktionscenter. De delar av Dramatens och Operans verksamheter som avses är bland annat dekorverkstäder, repetitionssalar, del av kostymförråd och arkiv som kommer att flyttas från Gäddviken i Nacka till Flemingsberg i Huddinge. En helt ny byggnad på cirka 12 000 kvm kommer att upprättas av Fabege och beräknas stå klar under 2024.

Sedan 2016 har Operan och Dramaten haft vetskapen om att en flytt från dagens produktionscenter, i Gäddviken i Nacka, var oundviklig då området där verkstäderna idag ligger planeras bli bostäder. Operan och Dramaten har därför letat efter ett nytt område som uppfyller kraven på tillgänglighet och kostnad och som kan erbjuda medarbetarna den höga standard på lokaler som krävs för att tillverka och skapa produktioner för opera, teater, balett samt barn och unga.

I dag har Dramaten och Operan ett hyresavtal med Vasakronan, som äger fastigheten i Gäddviken. Enligt tidplanen ska verksamheterna vara inflyttade i de nya lokalerna i Flemingsberg år 2024, då kontraktet med Vasakronan går ut.

På Dramaten och Operan finns mer än 100 yrkeskategorier, och många av dem arbetar i verkstäderna i Gäddviken. Dramaten och Operan har i sitt uppdrag från ägaren att värna om hantverkstraditionen och därmed skapa arbetsmöjligheter för unika kunskaper.

”I och med att vi nu får nya lokaler att verka i kan vi säkerställa att Operan och Dramaten håller samma höga konstnärliga kvalitet även i framtiden, och fortsätter vara en viktig aktör för hantverksskickligheten i Sverige. Vi hoppas att nya förmågor ska fortsätta att vara nyfikna på oss och vilja söka sig hit. Vår målsättning är att göra verksamheterna så tillgängliga som möjligt för allmänheten och visa hur vi arbetar med att skapa våra föreställningar”, säger Birgitta Svendén och Maria Groop Russel.

Dekormålare Dick Sandin i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks
Hanna Pettersson, attributmakare i Gäddvikens ateljé. Foto: Sören Vilks

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Nypremiär för De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj13.2.2020 14:12:01 CETPressmeddelande

Ulla Kassius dramatisering av Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs berättelser om barns upplevelser och minnen från andra världskriget i dåvarande Sovjetunionen hyllades och fick goda vitsord efter premiären i september 2017. "Alla borde gå och se" skrev Aftonbladet. Med en ny bearbetning och delvis ny ensemble får den unga publiken nu åter möta några av Dramatens äldre skådespelare som återberättar dessa minnen från en tid då krigets vittnen var i samma ålder som vår nutida publik.

Dramaten och Sveriges Radio fortsätter samarbetet med Svenska berättelser på scen13.2.2020 09:08:51 CETPressmeddelande

Radioprogrammet Svenska berättelser bygger på lyssnarnas egna historier, skrivna och berättade av dem själva. Sedan 2016 har Dramaten och Sveriges Radio samarbetat och presenterat de dokumentära berättelserna live på scen tillsammans med poesi och musik. I vår ges en serie med tre föreställningar med en ny berättelse vid varje tillfälle. Premiär på Målarsalen den 19 mars.

Gästspel och workshop med danskompaniet Batsheva Dance Company12.2.2020 09:24:52 CETPressmeddelande

Ett av världens mest ansedda moderna danskompanier, Batsheva Dance Company gästspelar med dansföreställningen Decadance. Föreställningen, som ges på Lilla scenen den 6-7 juni, består av ett potpurri med dansnummer från flera verk av koreograf Ohad Naharin och framförs av kompaniets yngre dansare. Samma datum får publiken även tillfälle att delta i workshop i Gaga, Naharins och danskompaniets rörelsespråk. Den 6 juni ges även ett samtal med Ohad Naharin.

Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker11.2.2020 09:54:36 CETPressmeddelande

John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.

För första gången i Sverige - Vakten vid Rhen av Lillian Hellman3.2.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

Lillian Hellman, en av USA:s mest framgångsrika dramatiker skrev Vakten vid Rhen mitt under andra världskriget. Pjäsen börjar som en dramakomedi men övergår stegvis i en spännande thriller om att tvingas välja sida. En omskakande politisk pjäs om frågor som ekar högt in i vår tid. För regi står Jenny Andreasson och i huvudrollerna syns Melinda Kinnaman och Alexej Manvelov. Sverigepremiär 22 februari på Lilla scenen.