Dramatens Bergman studio till New York

Pjäser av Lisa Langseth, Dennis Magnusson, Dimen Abdulla och Jacob Hirdwall från Bergman studio, Dramatens nya tankesmedja för dramatik, kommer att ges på den skandinaviska teaterfestivalen Nordic Stage i New York den 6-8 april.

Bergman Studio/Dramaten. Foto: Ali Mian

Festivalen Nordic Stage kommer att presentera verk av sju dramatiker, samt författare från olika skandinaviska länder. Nordic Stage har som målsättning att lyfta fram den samtida teatern som produceras i Skandinavien idag med pjäser inom olika genrer, stilar och ämnen. Festivalen arrangeras av Scandinavian American Theater Company och pjäserna kommer att läses på engelska.

–Jag är väldigt glad för samarbetet med SATC och att Dramaten genom Bergman studio bidrar till att göra ny svensk dramatik internationellt känd, säger Dramatens teaterchef Eirik Stubø.

Samarbetet mellan Bergman studio och SATC kommer under 2018 att resultera i ytterligare fem läsningar i New York i december då de övriga i studion kommer att medverka med nyskrivna texter: Alexander Ahndoril, Tanja Lorentzon, Lidija Praizovic, Andreas T Olsson och Maria Tryti Vennerød.

Nedan dramatiker och pjäser är idag bekräftade och alla, utom Lisa Langseth, kommer att närvara under festivalen. Regissörer och skådespelare meddelas inom kort.

Lisa Langseth med Den älskade
Lisa Langseth är regissör, ​​dramatiker och manusförfattare. 2004 spelades hennes pjäs Den älskade på Dramaten med Noomi Rapace i huvudrollen. Den älskade ligger också till grund för Lisa Langseths filmdebut från 2010, den framgångsrika Till Det Som Är Vackert. Lisa Langseth är nu aktuell med filmen Euphoria med Alicia Wikander och Charlotte Rampling i huvudrollerna. För översättning av pjäsen Den älskade står Charlotte Barslund.

Jacob Hirdwall med Nattvandringar i den undre världen
Jacob Hirdwall är regissör, ​​dramaturg och dramatiker och arbetar inom film, radio och teater. Sedan 2001 har han arbetat på Dramaten. Hans pjäser har spelats i Sverige och utomlands, till exempel i Oslo, Aarhus, Peking, Shanghai, New York och Reykjavik. Jacob Hirdwall är initiativtagare och ledare för Bergman Studio. För översättning av pjäsen Nattvandringar i den undre världen står Edward Buffalo Bromberg

Dennis Magnusson med Dylansällskapet
Dennis Magnusson är författare och dramatiker. Han har arbetat för hyllade tv-program som Jordskott och 30 grader i februari. Han var också dramaturg för den internationella filmsuccén, Låt den rätta komma in. Magnussons mest kontroversiella pjäs 7:3 Återbesöket handlar om Lars Noréns arbete med pjäsen 7:3. För översättning av pjäsen Dylansällskapet står Rochelle Wright.

Dimen Abdulla med På alla fyra
Dimen Abdulla är dramatiker och har skrivit flera pjäser, bland annat NomNomNom, Revolution, X och Självporträtt. Just nu förbereder hon en föreställning som kommer ha premiärer på Dramaten under Bergmanfestivalen. För översättning av pjäsen På alla fyra står Edward Buffalo Bromberg.

Bergman studio
är en del av Dramaten och en tankesmedja för ny dramatik. Bergman Studio leds av dramaturg Jacob Hirdwall och skådespelaren och regissören Lena Endre. Eva Bergman är rådgivare. Bergman studio drivs med stöd från Ingmar Bergmans Stiftelse, Svante Bergströms Teaterstiftelse och  B A Danelii Stiftelse. Läs mer om Bergman Studio här: http://www.dramaten.se/bergmanstudio/

Nordic Stage
är en festival som presenterar ny skandinavisk teater. Festivalen äger rum på Theatre Row på 42nd Street in New York , den 6-8 april 2018. Festivalen har fri entré.

Scandinavian American Theater Company (SATC)
är ett ideellt teaterbolag som grundades 2009 för att uppmärksamma samtida Skandinavisk dramatisk och med olika samarbeten stärka banden mellan Skandinavien och USA kring scenkonst. SATC leds av Albert Bendix, konstnärlig ledare. För mer information: www.satcnyc.org

Presskontakt i New York:
Albert Bendix, grundare och konstnärlig ledare för SATC
albert@satcnyc.org

Bergman Studio/Dramaten. Foto: Ali Mian
Nordic Stage/New York

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Dramatens repertoar hösten 202019.5.2020 10:55:00 CESTPressmeddelande

Bakom höstens klassiker står två internationellt erkända regissörer. Den omtalade brittiska Lyndsey Turner kommer till Sverige för första gången för att sätta upp en ny version av Tjechovs Måsen, tyske Michael Thalheimer återkommer till Dramaten för att ta sig an tragedin Elektra. Den samtida ryske dramatikern Ivan Vyrypajevs pjäs Berusade ges i regi av Tobias Theorell och Tvillingarna efter ungerska Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken ges i regi av Sofia Jupither. Nyskrivet svenskt är pjäsen Liv Strömquist tänker på sig själv, en efterlängtad uppföljare till Liv Strömquist tänker på dig! i regi av Ada Berger.

The Royal Dramatic Theatre in Stockholm initiates two digital projects with Swedish and European theatre houses15.5.2020 12:17:50 CESTPressmeddelande

Due to the extraordinary events of this spring, the Royal Dramatic Theatre has initiated two documentary projects to be published on the theater’s digital stage and online streaming service, Dramaten Play. A national collaboration with nineteen Swedish theatres entitled "The Age of Uncertainty", as well as an international collaboration between the Royal Dramatic Theatre and eight European theatres, called "Stories from Europe", based on testimonies from people working in community-carrying functions.

Dramaten initierar två digitala projekt med svenska och europeiska teaterhus14.5.2020 09:26:49 CESTPressmeddelande

Med anledning av vårens extraordinära händelser har Dramaten initierat två dokumentära projekt som ska publiceras på Dramaten Play. Ett nationellt samarbete med nitton svenska teatrar med titeln ”Osäkerhetens tid”, samt ett internationellt samarbete mellan Dramaten och åtta europeiska teatrar med titeln ”Stories from Europe” som bygger på vittnesmål från människor som arbetar i samhällsbärande funktioner.