Dramatens Bergman studio till New York

Pjäser av Lisa Langseth, Dennis Magnusson, Dimen Abdulla och Jacob Hirdwall från Bergman studio, Dramatens nya tankesmedja för dramatik, kommer att ges på den skandinaviska teaterfestivalen Nordic Stage i New York den 6-8 april.
Bergman Studio/Dramaten. Foto: Ali Mian

Festivalen Nordic Stage kommer att presentera verk av sju dramatiker, samt författare från olika skandinaviska länder. Nordic Stage har som målsättning att lyfta fram den samtida teatern som produceras i Skandinavien idag med pjäser inom olika genrer, stilar och ämnen. Festivalen arrangeras av Scandinavian American Theater Company och pjäserna kommer att läses på engelska.

–Jag är väldigt glad för samarbetet med SATC och att Dramaten genom Bergman studio bidrar till att göra ny svensk dramatik internationellt känd, säger Dramatens teaterchef Eirik Stubø.

Samarbetet mellan Bergman studio och SATC kommer under 2018 att resultera i ytterligare fem läsningar i New York i december då de övriga i studion kommer att medverka med nyskrivna texter: Alexander Ahndoril, Tanja Lorentzon, Lidija Praizovic, Andreas T Olsson och Maria Tryti Vennerød.

Nedan dramatiker och pjäser är idag bekräftade och alla, utom Lisa Langseth, kommer att närvara under festivalen. Regissörer och skådespelare meddelas inom kort.

Lisa Langseth med Den älskade
Lisa Langseth är regissör, ​​dramatiker och manusförfattare. 2004 spelades hennes pjäs Den älskade på Dramaten med Noomi Rapace i huvudrollen. Den älskade ligger också till grund för Lisa Langseths filmdebut från 2010, den framgångsrika Till Det Som Är Vackert. Lisa Langseth är nu aktuell med filmen Euphoria med Alicia Wikander och Charlotte Rampling i huvudrollerna. För översättning av pjäsen Den älskade står Charlotte Barslund.

Jacob Hirdwall med Nattvandringar i den undre världen
Jacob Hirdwall är regissör, ​​dramaturg och dramatiker och arbetar inom film, radio och teater. Sedan 2001 har han arbetat på Dramaten. Hans pjäser har spelats i Sverige och utomlands, till exempel i Oslo, Aarhus, Peking, Shanghai, New York och Reykjavik. Jacob Hirdwall är initiativtagare och ledare för Bergman Studio. För översättning av pjäsen Nattvandringar i den undre världen står Edward Buffalo Bromberg

Dennis Magnusson med Dylansällskapet
Dennis Magnusson är författare och dramatiker. Han har arbetat för hyllade tv-program som Jordskott och 30 grader i februari. Han var också dramaturg för den internationella filmsuccén, Låt den rätta komma in. Magnussons mest kontroversiella pjäs 7:3 Återbesöket handlar om Lars Noréns arbete med pjäsen 7:3. För översättning av pjäsen Dylansällskapet står Rochelle Wright.

Dimen Abdulla med På alla fyra
Dimen Abdulla är dramatiker och har skrivit flera pjäser, bland annat NomNomNom, Revolution, X och Självporträtt. Just nu förbereder hon en föreställning som kommer ha premiärer på Dramaten under Bergmanfestivalen. För översättning av pjäsen På alla fyra står Edward Buffalo Bromberg.

Bergman studio
är en del av Dramaten och en tankesmedja för ny dramatik. Bergman Studio leds av dramaturg Jacob Hirdwall och skådespelaren och regissören Lena Endre. Eva Bergman är rådgivare. Bergman studio drivs med stöd från Ingmar Bergmans Stiftelse, Svante Bergströms Teaterstiftelse och  B A Danelii Stiftelse. Läs mer om Bergman Studio här: http://www.dramaten.se/bergmanstudio/

Nordic Stage
är en festival som presenterar ny skandinavisk teater. Festivalen äger rum på Theatre Row på 42nd Street in New York , den 6-8 april 2018. Festivalen har fri entré.

Scandinavian American Theater Company (SATC)
är ett ideellt teaterbolag som grundades 2009 för att uppmärksamma samtida Skandinavisk dramatisk och med olika samarbeten stärka banden mellan Skandinavien och USA kring scenkonst. SATC leds av Albert Bendix, konstnärlig ledare. För mer information: www.satcnyc.org

Presskontakt i New York:
Albert Bendix, grundare och konstnärlig ledare för SATC
albert@satcnyc.org

Bergman Studio/Dramaten. Foto: Ali Mian
Nordic Stage/New York

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.