Drottningen och årets första majblommor

Fredag 1 april är det dags för Majblommans insamling 2022, men redan i början av veckan fick Drottningen specialköpa sina majblommor av elever från Barkarby skola.

Den 1 april startar Majblommans årliga insamling, då skolbarn över hela landet säljer majblommor för att motverka barnfattigdomen i Sverige.

H M Drottning Silvia är Majblommans högsta beskyddare, och fick redan i måndags möjlighet att köpa årets allra första majblommor. 10-åriga Lia Sorani och 12-årige David Netz från Barkarby skola gästade då Stockholms slott.

Fredag 1 april  kl 12.00 drar den traditionella majblommeförsäljningen officiellt igång. Då säljer tiotusentals barn över hela landet äntligen majblommor; både på klassiskt vis och i personliga blombutiker på nätet.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major – pressekreterare, Majblommans Riksförbund: 0708-742713

Liv Landell Major - pressekreterare: 0708-742713

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.