Dubbelt i topp för Volkswagen

Det blev en fantastisk dag för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS när Rally Sweden rullade igång på allvar. När fredagens mörker föll toppade Ole Christian Veiby WRC2-klassen följd av stallkompisen Johan Kristoffersson.
Johan Kristoffersson höll bra fart hela dagen under fredagens Rally Sweden.

Otroligt! Det är första gången vi kör en VM-tävling med två bilar och så ligger vi etta och tvåa. Det är osannolikt bra. Oavsett vad som händer under resten av helgen kan ingen ta ifrån oss den här dagen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

Väglaget skiftade från vintriga isvägar under morgonen till alltmer slask och grusunderlag, vilket knappast gynnade Johan Kristoffersson som helt saknar erfarenhet av rally på grus. Kristoffersson hann ändå visa under fredagsetappens första sträcka att han trivs på is och snö. Rallycrossvärldsmästaren satte bästa tiden bland alla WRC2-bilarna.
 Då var det förhållanden som jag är van vid. Andra loopen krävdes det mer erfarenhet av en typ som jag inte har, säger Johan, som gjorde dagens enda riktiga miss på den följande sträckan, SS3.
 Lite för fort in i ett ett vägbyte. Det touchade i lite bak och styrde in framänden i snödrivan. Fullt med snö i fronten och därmed fick vi köra 17 km med sämre effekt.
Johan tappade ungefär 20 sekunder på missen.
 Det grämde mig lite till en början, men det är bara att fortsätta göra sitt bästa. Det är otroligt lätt att göra en större miss och det har jag ingen lust att göra, säger Johan, som under dagen fick levande bevis på sin teori när han passerade såväl rutinerade WRC-förarna Sébastien Ogier som Jari Matti Latvala, parkerade i snödrivorna.

En av få som tog sig genom dagen utan missöde var Ole Christian Veiby. Norrmannen rattade sin Polo GTI R5 till topps i WRC2, 24,5 sekunder före stallkamraten Kristoffersson.
 Vi laddade på från första metern och fick en god rytm. Det har känts bra, men jag hade inte förväntat mig att leda med så mycket i den här konkurrensen, medger Veiby.

Ole Christian var helt på det klara med att det inte blir någon rast och vila under lördagen.
 Vi måste absolut fortsätta i samma tempo.

Bakifrån jagar ett koppel meriterade förare, inte minst Jari Huttunen som fick upp farten under fredagskvällen och bara är 3,8 sekunder bakom Johan Kristoffersson.
 Det kommer helt säkert att bli tryck bakifrån, konstaterar Tommy Kristoffersson, ändå förhoppningsfull chef för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.

Johan Kristoffersson höll bra fart hela dagen under fredagens Rally Sweden.
Ole Christian Veiby flög upp i ledning i WRC2-klassen under fredagen.