Dubbla svenska rekord i Dresden

Jonas Glans och Sarah Lahti slog båda till med svenska rekord under tävlingar i Dresden på söndagen. Glans sänkte Mustafa Mohameds 12 år gamla rekord på 10 km och Lahti sitt egna på halvmaraton. "Det känns helt fantastiskt. Jag har väntat hela min karriär på att sätta svenskt rekord", säger Glans.

Det var under tävlingar i Dresden som svenskarna presenterade sig. Jonas Glans (f.d. Leanderson) sänkte "Musses" rekord från 2008 från 28:12 till 28:08. Det var Glans första lopp sedan 3000m på inomhus-EM i Glasgow för 20 månader sedan.

Det känns helt fantastiskt. Jag har väntat hela min karriär på att sätta svenskt rekord. Men det kom som en stor chock, eftersom jag inte tävlat på 1.5 år. Så det var inget jag hade förväntat mig. Jag siktade på att springa kanske en minut långsammare än vad jag gjorde – kanske slå pers. Men när man väl springer och det känns bra så var det bara att hänga på David (Nilsson) och se hur länge det höll. Man har tydligen dålig koll på sin kropp, säger Jonas när vi når honom under mellanlandningen i Frankfurt.

Prestationen räckte också till seger i loppet. David Nilsson slutade trea, och tangerade det numera gamla rekordet på 28:12.

Lahti sänkte sitt rekord med sex sekunder: "Härlig revansch från VM"

Sarah Lahti kände sig krasslig under VM Halvmaraton för några veckor sedan och fick ställa in. Nu stod hon på startlinjen och sänkte sitt egna svenska rekord från 1:09:58 till 1:09:52.

- Det känns helt underbart! Kul att få ta revansch efter att ha missat VM! Jag öppnade lite väl hårt. Så mellan 13 och 18 km var det tungt, men jag kunde ändå hålla ihop det bra, säger Lahti efteråt.