Dynastin – familjen Stenbeck så som de aldrig skildrats tidigare
Tragiska dödsfall, hemliga syskon, missbruk och skam över ”blodspengar”. Men också enorma framgångar som har förändrat näringslivet och bilden av Sverige. I över ett år har reportern Jan Almgren och producenten Adam Svanell jobbat med podd-dokumentären Dynastin. Serien från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.
– Det unika i berättelsen är att vi har fått komma in i tidigare slutna rum. Jag var beredd på stängda dörrar och diplomatiska svar, familjen Stenbeck brukar alltid skildras från utsidan. Men vi har fått möjlighet att skildra dem på ett helt nytt sätt – inifrån, säger reportern Jan Almgren.
Dynastin tar sin början i omständigheterna kring finansmannen Jan Stenbecks oväntade död i augusti 2002. Men poddserien handlar inte främst om honom. Den handlar om hans barn: Cristina, Hugo, Sophie och lillebror Max Stenbeck, som dog 2015.
Och så Felix Granander, den så kallade okände sonen, som i flera år var en hemlighet även för sina syskon. Längtan efter en pappa han aldrig fick träffa och ett mångmiljonarv han aldrig bett om har präglat hans liv:
– Jag växte upp hela mitt liv med att känna att det här är blodspengar. Jag har inte förtjänat dem. Jag har inte gjort något för dem. Jag borde inte ha dem, säger han i podden.
Även Sophie Stenbeck medverkar.
– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta om min pappa och min bror. För mig är det ett sätt att hedra arvet efter dem, säger hon.
Dynastin ger en ny bild av familjen Stenbeck och dess framgångar. Förutom familjemedlemmar medverkar även rådgivare, vänner, affärspartners och tidigare Stenbecksdirektörer, som nu 20 år efter Jan Stenbecks död öppenhjärtigt berättar om kaoset efter Jan Stenbecks död och de utmaningar affärsimperiet stod inför.
– Dynastin är en kombination av familjedrama och näringslivsdokumentär, en poddgenre som inte riktigt har producerats tidigare i Sverige. Lyssnarna kommer nära de enskilda människorna och vi berättar om tidigare okända uppgifter om Kinnevik. Och så avslöjar vi en nyhet om Cristina Stenbeck, säger producenten Adam Svanell.
Podden är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda. Reporter är Jan Almgren, prisbelönt näringslivsjournalist som har följt Kinnevik och familjen Stenbeck i över 20 år. Producent är SvD:s Adam Svanell som tidigare producerat prisbelönta Medicinmannen och uppmärksammade Blenda. Exekutiva producenter är Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld, som nyligen var nominerade till Stora Journalistpriset som årets berättare för sin serie Palmeutredningen inifrån.
Podden släpps exklusivt hos SvD – men de två första avsnitten är öppna för alla.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Almgren, reporter. Telefon: 0733-50 03 07. E-post: jan.almgren@svd.se
Adam Svanell, producent. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum