Svensk Handel

E-handeln minskade med 3 procent i mars

Dela
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 3 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

Efter en positiv februariutveckling minskade omsättningen i e-handeln återigen i mars månad. E-handeln har under 2022 och 2023 haft svårt att matcha den starka omsättningstillväxten under pandemiåren 2020 och 2021. Sedan januari 2022 har omsättningstillväxten bara tydligt ökat två månader av 15. I nuläget pressas dessutom handeln som helhet av exceptionellt låg efterfrågan, volymutvecklingen är den lägsta sedan 90-talskrisen.

-Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna, och många siffror går åt fel håll. Med det sagt finns ändå ljusglimtar. Vi kan bland annat se en tillväxt för kläder och skor under första kvartalet. Trots det dystra konjunkturläget finns det alltså flera företag som går mot strömmen, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen som e-handlade i mars var i princip oförändrad jämfört med samma månad förra året. Omsättningsminskningen förklaras i stället av att det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument minskade. Med tanke på att prisökningarna fortfarande är högre än normalt förstärker detta bilden av en mycket svag volymutveckling. Trots inflationen minskade exempelvis e-handeln av byggvaror med nära 40 procent i löpande priser och e-handeln av heminredning och möbler med cirka 20 procent.

-Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande

De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye