E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari

Februari är vanligen en av de sämre försäljningsmånaderna i e-handeln och en relativt svag jämförelsemånad från fjolåret förklarar delvis ökningen. E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022 medan andelen som e-handlade ökade något. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och e-handels-försäljningen sett till volym minskade därmed sannolikt något jämfört med förra året.
-Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast sett till varukategorier och förklarar en stor del av den positiva omsättningstillväxten i e-handeln som helhet februari. En högre andel av e-handelskonsumenterna handlade i dessa varukategorier än i februari 2022 och till ett betydlig högre belopp. Sannolikt är stora utförsäljningskampanjer under inledningen av året en bärande förklaring till den jämförelsevis starka utvecklingen för kläder och skor.
-Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum