Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

En bild från den gemensamma invigningen av vårt showroom i Ebbepark

Ebbepark är en annorlunda och innovativ stadsdel som Stångåstaden håller på att skapa tillsammans med våra systerföretag Sankt Kors och Lejonfastigheter. Vi planerar att bygga ungefär 800 lägenheter innan vi är klara. Den första etappen i kvarteret Lugnet pågår för fullt och innehåller 354 nya hem, både hyresrätter och bostadsrätter. Sankt Kors utvecklar verksamhetslokaler och Lejonfastigheter investerar i en skola. Ebbepark har ett riktigt bra geografiskt läge mitt emellan city och universitetet. Slutresultatet ska bli en miljö där boende och företag delar resurser med varandra och har nära till allt som gör livet och arbetslivet enklare. Livet ska pulsera från morgon till kväll på en massa olika mötesplatser. Då möjliggör vi spännande möten möten mellan företagare, boende, forskare och besökare.

Vi vill också bygga en resurssmart och hållbar stadsdel. Parkeringsplatserna används av företagen på dagarna och av de boende på kvällarna. Vi planerar givetvis att testa ny teknik och nya koncept. Några exempel är geolager, trähusteknik, entreprenörsvåning, bokaler, digitala lås, sensorer och olika digitala tjänster. Vi vill också underlätta vardagen för våra kunder genom exempelvis leveranshubbar för mottagningsboxar, möjligheter att låna verktyg, bil-och elcykelpooler och hundduschar. Området blir en testbädd där vi kan lära oss mer om framtidens boende och även skala upp produkter och tjänster till fler kunder. Ebbepark är en jättesatsning för att skapa någonting som är unikt. Dessutom kommer det att hjälpa Stångåstaden att utveckla vår verksamhet och även bidra till stadens utveckling. Stångåstaden har ett uppdrag att göra Linköping till en bättre plats, både att bo och leva i och driva näringsverksamhet i. Ebbepark ska bli ett riktigt gott exempel på det.

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

En bild från den gemensamma invigningen av vårt showroom i Ebbepark

Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet2.10.2020 13:20:44 CESTBlogginlägg

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?