Eddan nominerat till Östergötlands arkitekturpris

Stångåstadens kvarter Eddan i korsningen Djurgårdsgatan-Drottninggatan i Linköping är nominerat till Östergötlands arkitekturpris. I motiveringen står bland annat att läsa att projektet har genomförts med imponerande hög byggnadskvalitet och att byggnationen förstärker karaktären av innerstad.

Kvarteret Eddan i Linköping

Platsen där Eddan ligger, vid korsningen Drottninggatan-Djurgårdsgatan, har varit allt från busstation till parkeringsplats. Våren 2020 stod kvarteret Eddan redo för inflyttning. Kvarteret består av 231 bostäder och 3400 kvm yta för kommersiella lokaler.

Motivering:

De två nya kvarteren har tillkommit genom en lång process som inleddes med parallella uppdrag om parkeringshus/bostäder 2005 och därefter ändrat innehåll och inriktning ett flertal gånger. Den nya bebyggelsen har funnit en form som stadsbyggnadsmässigt förstärker karaktären av innerstad. Två tydligt definierade bostadskvarter som gestaltats med inspiration från, och med stor hänsyn till, omgivande gator och byggnader. Projektet är inte bara väl gestaltat som stadsbyggnadsidé utan har också genomförts med imponerande hög byggnadskvalitet och fokus på kvarteren som helhet. Byggherren har på ett föredömligt sätt låtit kvalitet och långsiktighet prägla processen, bl.a. genom att ursprungsarkitekten fått medverka som rådgivare under hela byggnationen.

Om Östergötlands arkitekturpris:

Östergötlands arkitekturpris ges åt ett projekt av hög arkitektonisk kvalitet innefattande ett eller flera av följande områden: husbyggnad, stadsbyggnad, inredning, landskap och fysisk planering. Pristagare utses av en jury, bestående av fyra ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter Östergötlands årsmöte.

Om Eddan:

Byggherre: Stångåstaden

Arkitekt: Tengbomgruppen AB

Byggentreprenör: ED Bygg Sverige AB

Antal bostäder: 231

Storlek på bostäder: 21-137 kvm, 1-6 rum och kök

Yta för kommersiella lokaler: 3400 kvm

Kvarteret Eddan i Linköping

Avtal tecknat – 46 lägenheter byggs i Skäggetorp21.12.2021 08:55:49 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden har tecknat avtal med leverantören Unibep S.A. om ett nytt bostadshus av modell Kombohus i Skäggetorp. Huset kommer att ersätta den fastighet som brann på Skattegården 101-106 i juni 2020. Rivningen av det brandhärjade huset har pågått sedan augusti i år och är nu inne i slutfasen. Planen är att byggnationen av det nya Kombohuset kan starta i maj 2022 och inflyttning beräknas kunna ske under andra kvartalet 2023.

Ett samarbete med ambitionen att tillföra ett modernt kvarter till centrala Linköping15.11.2021 11:29:51 CET | Nyheter

Både Stångåstaden och Centrum Förvaltning äger fastigheter där Storgatan och Drottninggatan möts, ett kvarter som sedan historisk tid har utgjort en entrépunkt till centrala Linköping. Nu har fastighetsägarna tillsammans lämnat in en planansökan till Linköpings kommun med hopp om en ny detaljplan där de med respekt för historiken vill utveckla kvarteret och sätta fokus på den här delen av innerstaden.

Fredrik Törnqvist blir ordförande för europeiskt bostadsnätverk22.10.2021 13:37:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 22 oktober, tar Sverige över ordförandeklubban för Eurhonet. Ett nätverk för bostadsbolag vars syfte är att främja kunskapsutbyte mellan europeiska bostadsbolag och bevaka bostadsfrågorna inom EU. Fredrik Törnqvist, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, tar över ordförandeskapet för de 38 medlemsbolagen med totalt 1,2 miljoner bostäder.