Efter 70 år – nu vänder IKEA blad

IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.

- För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad GrüssManaging Director på Inter IKEA Systems B.V.

Livet hemma har aldrig varit viktigare än nu. Under de senaste åren har IKEA provat nya format och sätt att nå ut med innehållet i IKEA katalogen. En uppsjö av kunskaper och insikter från såväl kunder som IKEA återförsäljare har samlats in. Med den kunskapen i ryggen fortsätter IKEA att hjälpa människor att planera sina behov och drömmar hemma med befintliga och nya verktyg. Nu säger vi hej då till katalogen, men möter samtidigt framtiden med stor förväntan. För visserligen avslutar vi detta kapitel men påbörjar samtidigt ett nytt.

- Nu tar IKEA nästa steg för att på bästa sätt sprida vår unika kunskap kring livet hemma och visa upp vårt stora utbud av heminredningslösningarMen vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagermed våra kunder, via exempelvis IKEA.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på IKEA Sverige.

Beslutet att lägga ned IKEA katalogen går hand i hand med den pågående utvecklingen att göra IKEA mer digitalt och tillgängligtOch vi är på god väg: Förra året steg den globala försäljningen online med 45 procent och IKEA.com hade över fyra miljarder besök. Samtidigt har IKEA förbättrat sina digitala tjänster och lanserat nya appar – allt för att ge våra kunder en bra upplevelse oavsett var de möter oss.

IKEA kommer att uppmärksamma IKEA katalogens spännande historia. Som en hyllning ger IKEA under hösten 2021 ut en bok fylld med inspiration och tips om heminredning. Med det sagt; den älskade IKEA katalogen – som vi känner den idag – kommer inte att finnas kvar.

Beslutet att sluta producera IKEA katalogen har fattats av Inter IKEA Systems B.V., som är den globala franchisegivaren.

Fem fakta om IKEA katalogen:

• 1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första IKEA katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska.

• 1998: Den första katalogen med ”IKEA för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.

• 2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av IKEA katalogen.

• 2001: E-handeln lanseras för första gången i IKEA historian i Sverige och Danmark.
  • 2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Om IKEA och vårt franchisesystem

IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning av hög kvalitet som tillverkas med omsorg om människor och miljö. Idag är det 12 olika företag som äger och driver IKEA försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Det finns flera bolag med olika ägare som verkar under varumärket IKEA och alla delar samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA grundades i Sverige 1943.

Om Inter IKEA koncernen

Inter IKEA koncernen omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG, IKEA Industry AB samt tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA koncernen.

IKEA försäljning bedrivs genom ett franchisesystem med franchisetagare som godkänns för en marknad för att sälja IKEA produkter inom ett visst geografiskt område. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA Konceptet och är global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar.

--------------------------------------------------------------------

Referenser och länkar till IKEA Museum och onlineversioner av tidigare kataloger:

IKEA katalogen genom tiderna

IKEA kataloger | IKEA Museum

www.Ikea.com

--------------------------------------------------------------------

Om du vill ha mer information kan du kontakta:

media.franchisor@inter.ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.