IKEA

Efter 70 år – nu vänder IKEA blad

Dela
IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.

- För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad GrüssManaging Director på Inter IKEA Systems B.V. 

Livet hemma har aldrig varit viktigare än nu. Under de senaste åren har IKEA provat nya format och sätt att nå ut med innehållet i IKEA katalogen. En uppsjö av kunskaper och insikter från såväl kunder som IKEA återförsäljare har samlats in. Med den kunskapen i ryggen fortsätter IKEA att hjälpa människor att planera sina behov och drömmar hemma med befintliga och nya verktyg. Nu säger vi hej då till katalogen, men möter samtidigt framtiden med stor förväntan. För visserligen avslutar vi detta kapitel men påbörjar samtidigt ett nytt. 

 

- Nu tar IKEA nästa steg för att på bästa sätt sprida vår unika kunskap kring livet hemma och visa upp vårt stora utbud av heminredningslösningarMen vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagermed våra kunder, via exempelvis IKEA.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på IKEA Sverige. 

 

Beslutet att lägga ned IKEA katalogen går hand i hand med den pågående utvecklingen att göra IKEA mer digitalt och tillgängligtOch vi är på god väg: Förra året steg den globala försäljningen online med 45 procent och IKEA.com hade över fyra miljarder besök. Samtidigt har IKEA förbättrat sina digitala tjänster och lanserat nya appar – allt för att ge våra kunder en bra upplevelse oavsett var de möter oss. 

 

IKEA kommer att uppmärksamma IKEA katalogens spännande historia. Som en hyllning ger IKEA under hösten 2021 ut en bok fylld med inspiration och tips om heminredning. Med det sagt; den älskade IKEA katalogen – som vi känner den idag – kommer inte att finnas kvar.  

  

Beslutet att sluta producera IKEA katalogen har fattats av Inter IKEA Systems B.V., som är den globala franchisegivaren. 

Fem fakta om IKEA katalogen: 
 

  • 1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första IKEA katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska. 
     
  • 1998: Den första katalogen med ”IKEA för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp. 
     
  • 2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av IKEA katalogen. 
     
  • 2001: E-handeln lanseras för första gången i IKEA historian i Sverige och Danmark.   
  • 2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

Om IKEA och vårt franchisesystem 

IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning av hög kvalitet som tillverkas med omsorg om människor och miljö. Idag är det 12 olika företag som äger och driver IKEA försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Det finns flera bolag med olika ägare som verkar under varumärket IKEA och alla delar samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA grundades i Sverige 1943. 

Om Inter IKEA koncernen 

Inter IKEA koncernen omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG, IKEA Industry AB samt tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA koncernen. 

IKEA försäljning bedrivs genom ett franchisesystem med franchisetagare som godkänns för en marknad för att sälja IKEA produkter inom ett visst geografiskt område. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA Konceptet och är global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar. 

-------------------------------------------------------------------- 

Referenser och länkar till IKEA Museum och onlineversioner av tidigare kataloger: 

IKEA katalogen genom tiderna 

IKEA kataloger | IKEA Museum 

www.Ikea.com 

-------------------------------------------------------------------- 

Om du vill ha mer information kan du kontakta: 

media.franchisor@inter.ikea.com 

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye