Efter beslut från Hyresmarknadskommittén. Nya hyror klara för Gnestahems hyresgäster

Nya hyror är klara för det allmännyttiga bostadsbolaget i Gnesta. Efter beslut från Hyresmarknadskommittén (HMK) landar uppgörelsen på en hyreshöjning på 4,56 procent för flertalet av lägenheterna. Från och med 1 april 2023. Det är en historiskt hög siffra som Hyresgästföreningen, som företrädare för hyresgästerna, anser borde vara betydligt lägre.

Det är beklagligt att en allmännytta som Gnestahem inte klarade av att ta ett större ansvar i dessa svåra ekonomiska tider som också drabbar hyresgästerna, säger Johan Sandberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region Mitt.
 -Vi ställer oss kritiska till hur bolaget har valt att bedriva årets förhandling i vilken de valde en ovanligt snabb strandning. Hade vi fått bestämma skulle parterna förhandlat, kompromissat och kommit fram till en balanserad förhandlingsuppgörelse som tagit hänsyn till både hyresgästernas och hyresvärdens perspektiv. Hyresgästerna fick istället en lång orolig väntan på ett avgörande i HMK och en retroaktiv höjning på tremånader dessutom. Den retroaktiva höjningen innebär ytterligare en belastning för många hyresgäster vars ekonomi redan är hårt ansatt, avslutar Johan.

Våren 2022 slöts en överenskommelse mellan hyresmarknadens tre parter - Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna- innehållande rekommendationer till de lokala parterna som tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna för att skapa bättre förutsättningar att komma överens utan behöva använda parternas tvistelösningsfunktioner.Överenskommelsen har inte fungerat alls i förhandlingen med Gnestahem.

– När förhandlingarna startade meddelade Gnestahem att de ville höja hyran med 8,33 procent. Det är en siffra baserad på en budget som långt ifrån speglar bolagets verkliga kostnader och de flyttade sig aldrig från den siffran, säger Sergio Quiñones, förhandlare på Hyresgästföreningen region Mitt.

- Cirka 3,3 procent behöver bolaget för att fullt ut täcka kostnadsökningar för 2023med bibehållen vinstmarginal, utan effektiviseringar och besparingar, enligt beräkningarbaserade på bolagets förhandlingsunderlag och den så kallade trepartsöverenskommelsen. Framöver hoppas vi att Gnestahem lever upp till sin roll som allmännyttigt bostadsbolag, hedrar överenskommelser och att de använder HMK endast efter att ha uttömt alla möjligheter i förhandling. Hyresgästföreningen anser att det är bäst i längdenatt förhandlingarna sköts lokalt mellan parter som kan de lokala förutsättningarna istället för en utdragen process med beslut från en oberoende skiljeman i Stockholm, avslutar Sergio.

Fakta

• HMK:s beslut om årlig hyresjustering blev 4,3 procenti snitt från den 1 april.Efter en differentiering blev resultatet att varmhyrorna i Gnestahem höjs med 4,56 procent.
  • Exempel: En höjning på 4,56 procent ger en höjning på 319 kronor på en månadshyra på 7 000 kr.
  • 4,56 procent gäller för de flesta lägenheter i Gnestahems bestånd, men dem med kallhyror, IMD (Individuell Mätning och Debitering) och så kallade presumtionshyror (nyare lägenheter) får en lägre höjning.
  • Gnestahem har cirka 940 lägenheter.
  • Hyresmarknadskommitténinstiftades 1957 och är en nationell kommitté som prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretag som är medlemmar i SA, Sveriges Allmännytta. Hyresmarknadskommitténs beslut motiveras inte och kan inte överklagas.

För mer information:

Johan Sandberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen 010-459 15 95 och Sergio Quiñones, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen 010-459 15 28.